Renée Ahdieh - Plameň v hmle

Plameň v hmleAnotácia:  "Láske podľahnú aj najväčší bojovníci."

Mariko je dcéra vysokopostaveného samuraja. Len čo dovŕši sedemnásť rokov, vyšlú ju do cisárskeho paláca, kde sa má stretnúť so svojím nastávajúcim, korunným princom. Jej konvoj prepadne Čierny klan a dievčina len o vlások unikne smrti. Rozhodne sa zabiť každého, kto sa podieľal na jej prepade. Mariko prenikne do tajomného klanu, no udeje sa niečo nečakané. Prvý raz si ju niekto cení pre jej inteligenciu a zručnosti. A nakoniec podľahne láske, kvôli ktorej spochybňuje celý svoj doterajší život.


"Medzi zlodejmi neexistuje nič také ako česť."



Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mariko and okami tumblrAutorku som zaregistrovala už pri jej sérii Pomsta & Rozbřesk, ktorá vyšla v českom jazyku. Nejak som sa k nej stále nedostala, aj keď vyzerá naozaj zaujímavo, a tak ma potešilo, že od nej vyjde kniha aj u nás na Slovensku. Plameň v hmle má veľmi dobré ohlasy, a tak som samozrejme mala veľké očakávania. O to viac, keď som sa dozvedela, že by mala byť z časti inšpirovaná príbehom o Mulan, ktorý patrí medzi moje najobľúbenejšie rozprávkové hrdinky vôbec. Taktiež v poslednej dobe priam vyhľadávam knihy, ktoré sa odohrávajú mimo Európy a Severnej Ameriky, lebo ma viac láka nové, menej známe  prostredie.

"Buď rýchly ako vietor. Tichý ako les. Divoký ako oheň. Neochvejný ako hora. A dokážeš čokoľvek..."


Už keď kniha začala samurajskou, rituálnou samovraždou u nás známou ako harakiri, vedela som, že nepôjde o klasickú prikrášlenú YA fantasy ale knihu, ktorá nemá problém popísať aj kruté veci také aké sú. Tento popis situácií vydržal celú knihu, a tak si myslím, že aj keď hlavná postava je často až detinská, celé to pôsobí skôr dospelým dojmom, ktorý prináša veľa hlbokých myšlienok, ktoré vás prinútia sa zamýšľať nie len nad japonskou kultúrou, pretože jej princípy sa dajú preniesť na hocijakú spoločnosť. Najviac sa mi na knihe páčilo práve to, že aj keď na prvý pohľad pôsobí ako romantická kniha odohrávajúca sa v exotickom prostredí, vôbec nebola zameraná na romantickú linku. Venovala sa skôr vykresleniu prostredia krajiny, ktorá ma v porovnaní so svetom naozaj netradičné zvyky a tradície + zaujímavú históriu.

"Najlepší spôsob, ako vyhrať boj, je vyhnúť sa mu."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mariko and okami tumblrMariko je dcérou vysoko postaveného samuraja, no ani to ho nezastaví v tom, aby jej nedohodol sobáš so synom cisára. Jeho dcére sa to samozrejme veľmi nepáči, no ak čakáte, že Mariko od svadby ujde a prezlečie sa pre nenápadnosť za chlapca, nie je tomu tak. Hlavná hrdinka si cení rodinné tradície, a tak nechce spôsobiť svojim blízkym a najmä otcovi hanbu. Po napadnutí, ktoré nemala prežiť, uteká a v hlave jej skrsne šialený nápad - rozhodne sa zistiť kto si najal jej vraždu, no ale zároveň sa aj pomstiť. Preto sa prezlečie za chlapca a pridá sa k Čiernemu klanu. Ako, spočiatku mi to prišlo dosť uletené a také trochu klišé, no práve táto časť je to spojenie z Mulan, ktoré som už však inde v knihe nenašla. Aj keď spočiatku to vyzerá ako klasická pomsta, postupne pochopíte, že je to skôr príbeh sebapoznania a prekonania sa mladého dievčaťa v krajine, kde žena nemá žiadne slovo. Vidíte jej vnútorný boj a jej cestu uvedomenia sa a zmeny. A tak som si Mariko postupne obľúbila, aj keď spočiatku som s jej chovaním často nesúhlasila, neskôr mi prirástla ku srdcu.

"Jediná moc, ktorú ktokoľvek nad tebou má, je tá, ktorú mu dáš."


Podobne to bolo aj s ostatnými postavami, ako jej bratom alebo chlapcami z Čierneho klanu. Nie každý z nich mi sadol, no postupne som začala z časti chápať ich chovanie. A práve takéto vykresľovanie postáv si naozaj cením, pretože je ako v skutočnom živote - reálne.  Rozhovory a hádky medzi Mariko a Okámim boli nie len zábavné ale hlavne hlboké. Po každom z nich ste sa naučili viac o každom z nich, a tak sa stal Okámi pre mňa jednou z najzaujímavejších postáv knihy. Aj keď si autorka veľa prekvapení nechala až na koniec (a snáď pokračovanie!), o to viac ma to celé bavilo, keďže sa mi už dlho nestalo, aby ma autorka tak zmiatla, že som jej odhalenia neuhádla dopredu. Za to naozaj poklona. Znamená to, že príbeh sám o sebe bol tak zaujímavý, že som neriešila čo bude/bolo ale sústredila som sa na aktuálny dej, o ktorom som nemohla prestať čítať, a tak som si záver veľmi užila.


"Plniť rozkazy, vzbudzovať dôveru."


Celkovo kniha naplnila moje očakávania úžasného prostredia, zaujímavých postáv a prekvapení spojených zaujímavým dejom, ktorý bol rozpovedaný z pohľadu viacerých postáv. Určite ide o výnimočnú knihu, ktorá dokáže zaujať a ak vás raz chytí, budete proste musieť pokračovať a prečítať ju čo najskôr. Zároveň má len okolo 300 strán, čo si v dobe dlhočizných kníh cením, pretože aj keď dlhé knihy milujem, je super prečítať niečo čo je síce kratšie, no nenájdete tam ani jednu zbytočná časť, ktorá by knihu naťahovala. Teším sa na pokračovanie, ktoré snáď vyjde čoskoro. Preto knihu hodnotím na 4,5 kačičky a určite odporúčam každému, kto má chuť na niečo rýchle, kultúrne zaujímavé ale zároveň hlboké. 





Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť napr. TU 

0 Komentáre