Alice Broadway - Tinta

Tinta
Aký príbeh skrýva otcovo tetovanie?
V Saintstone neexistujú tajomstvá. Každý člen spoločenstva má svoje úspechy aj pády zaznamenané na pokožke. Niektoré znaky sú prejavom čestnosti a lojálnosti, iné celému svetu vykričia, kto je zlodej a zradca. Leora nachádza po smrti svojho otca útechu v nepredstaviteľnom príbehu, ktorý rozprávajú otcove tetovania. Až kým na šiji neobjaví v tinte znak, ktorý je dôkazom najstrašlivejších zločinov, aké v Saintstone poznajú. Leora je presvedčená, že ide o omyl, a jej život sa razom ocitá v nebezpečenstve.



"Mama raz povedala, že každý má tajomstvá, ktoré si chce nechať pre seba. Ibaže tajomstvá by sme nemali mať. O to práve ide."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt feather tumblrKeď sa nad tým zamyslím, uvedomím si, že knihu s dystopickým nádychom som nečítala už naozaj dlho. Od čias Hier o život a Divergencie neprišlo nič, čo by ma natoľko zaujalo aby som tomu dala šancu. Preto som bola ohľadom dystópie celkom skeptická.  Teda až kým som neobjavila túto knihu, ktorá si ma už na prvý pohľad získala nádhernou obálkou (a to som ešte nevedela, že tá farba nie je lososová ako vyzerá na obrázkoch, ale úžasná medená. ktorá sa odráža na slnku). Keď som si prečítala anotáciu, už som  vedela, že ju proste musím mať. Vždy som bola zaujatá tetovaním a  rôznymi tvarmi ktoré si ľudia tetujú, tak ma predstava o svete, kde je potetovaný každý (teda skoro) a každé jedno tetovanie rozpráva životný príbeh, úplne dostala. Aj keď mi spočiatku tetovania na obálke prišli celkom obyčajné, počas čítania som zistila, že každé z nich má špecifický význam...



"Očividne sú tam na to, aby nás chránili pred tým zločincom. Alebo možno aby ho chránili pred nami?"

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt leather books tumblrKniha sa odohráva v svete, kde už odmalička dostávate tetovania. Niektoré sú povinné pre každého, ako napríklad meno, počet rokov, členovia rodiny, no niektoré sú typické len pre vás a vyjadrujú vašu osobnosť. Taktiež sú tu tetovania za trest, ktoré dostanete za rôzne priestupky. Najvyšším trestom v spoločnosti, je verejné tetovanie, ktoré si vyslúžite za najhoršie zločiny. Poviete si, veď to nie je až také strašné, dostať tetovanie. No predstavte si, že títo ľudia veria, že posmrtný život závisí na tom, aký život ste viedli. Buď ste dobrý, alebo zlý. A to vyjadrujú práve vaše tetovania, ktorými si musíte zaznačiť všetko dôležité vo vašom živote. Po smrti, sa koža plná tetovaní vyhodnotí, a ak ste viedli dobrý život, bude zviazaná do knihy pre vašich blízkych + aby ste neupadli do zabudnutia,  sa vaše meno pravidelne vyslovuje. Ak ste však poznačený tetovaním za zradu, vaša kože neprejde vážením a bude spálená, a tak aj vaša duša.


"Prvý raz mi vŕta v hlave, či záleží na tom, čo má človek na koži, ak je v stávke jeho duša."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven tumblrAko už od dystopie čakáte, okrem šialených pravidiel, sa aj tu sa nachádza skupina ľudí, ktorá sa vzbúrila spoločnosti. Volajú ich Neoznačenci, pretože si odmietajú potetovať kožu. Za tým všetkým je dlhá história a bájky (alebo teda skôr rozprávky?), ktoré  považujú čistú kožu ako znak zla a spriaznenosti s Bielou čarodejnicou. Podobných príbehov je tu mnoho, a vždy som sa nich tešila keďže boli úžasným spestrením príbehu. Autorka ma veľmi dobre premyslenú celú spoločnosť, čo je vidno na rozmanitosti prostredia, dejín a tradícií. Nepotetovaní ľudia majú podľa spoločnosti jeden cieľ - kradnúť im kožu a pokúšať sa ich zničiť tak, aby upadli do zabudnutia. 


"Príbehy sú naša minulosť a z našej minulosti by sme mali vychádzať aj v súčastnosti."

Súvisiaci obrázok
V tomto prostredí už od mala vyrastá Leora, ktorá bola väčšinu času taká obyčajná hrdinka. Mám k nej dosť neutrálny vzťah, nejak si ma ničím nezískala, ale ani mi nijak nevadila (čo sa pravdepodobne zmení v pokračovaní). Prechádza si veľkou zmenou v jej doteraz jednoduchom živote, keďže všetko čo doteraz poznala a verila v to, je spolu so smrťou jej otca fuč. Vnútri všetko spochybňuje, neviem komu veriť. No asi jediný človek, ktorému naozaj dôveruje je jej dlhoročná kamarátka Verity. Práve ich priateľstvo bolo pre mňa zaujímavou časťou knihy - Verity je naozaj milá, pravdepodobne jedna z naj postáv, pretože ak musím niečo tejto knihy vytknúť, budú to práve postavy. Mám pocit, že máloktorá z nich ma naozaj dostala. Áno, nebol tam nikto kto by mi výslovne vadil, všetky boli fajn ... ale nejak ma nezaujímali?  Hlavne potencionálny "love interest" Oscar. Spolu s písaním autorky, ktoré sa naozaj ľahko číta, ale časom mi prišlo až príliš pomalé, spôsobilo to, že aj keď je táto kniha naozaj skvelá a plná úžasných myšlienok, čítala som ju naozaj dlho, lebo nič ma tak silno nedržalo v pokračovaní.

"Nie vždy sa môžeme na svet pozerať čierno-bielo."
"Čiže dávaš prednosť sivej?"


Veci sa rozbehli až pred koncom, ktorý bol naozaj super a presvedčil ma v tom, že v tejto sérií chcem pokračovať. Ak by som to mala zhrnúť - jedná sa o konečne novú dystópiu, so super námetom, spoločnosťou a obrovským potenciálom. Kniha je plná zaujímavých myšlienok a príbehov, ktoré spestrujú inak pomalé tempo knihy. Celkovo aj keď preferujem akčnejšie knihy, ma kniha bavila, a preto jej dávam 4 kačičky.



Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť napr. TU 

2 Komentáre

  1. No teda, konečne som sa poriadne sústredila a zistila, o čom tá kniha je a tuším si ju chcem prečítať! Ten nápad je skvelý a ešte keď sa ti v konečnom dôsledku páčila... Inak s tými dystópiami mám už tiež problém, po niekoľkých sériách stratili svoje čaro a začali byť hrozne na jedno kopyto... Ešteže sa raz za čas nájde výnimka. Pekná recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hahha to som rada ! :) Určite ju skús, verím, že ďalšie časti budú ešte lepšie. Má to fakt potenciál :) ďakujem

      Odstrániť