Peternelle van Arsdale - Netvor je zver


Anotácia Dievča s tajomným darom dokáže ako jediné zachrániť osadu pred blížiacim sa nebezpečenstvom v najstrašidelnejšom duchárskom príbehu tohto roku.
Alys mala sedem rokov, keď sa zjavili požieračky duší. Spolu s ostatnými deťmi ju zachránili a zverili do rúk pobožným dedinčanom v neďalekej osade.
Po ôsmych rokoch života v strachu sa v Alys niečo zlomí. Cíti, že má niečo spoločné s požieračkami duší, a možno aj s Netvorom, čo obýva okolité lesy.No na duši ju ťaží zvláštny dar, o ktorom nemôže nikomu povedať - okamžite by ju označili za bosorku a upálili. Mladé dievča však dychtí po slobode. Po rodinnom nešťastí, sa ocitne uprostred toho najtemnejšieho lesa a spomína na detské rýmovačky, ktoré ju varovali pred Netvorom. V lese jej ale hrozí nebezpečenstvo nie len z temných zákutí... ale aj z hĺbky jej srdca i duše. Ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú.






“After all, only the living needed food.” 



Netvor bol pre mňa jednou z kníh od ktorých som fakt nevedela čo čakať. Vopred som bola varovaná, že kniha je veľmi špecifická a iná, teda je pravdepodobné že nesadne každému.Taktiež som počula že ide o strašidelný príbeh s temnou atmosférou. To boli aj moje očakávania už z pohľadu na obálku. Ako teda na mňa zapôsobil Netvor?

   Netvor je zver, nuž navečer
      vždy zvrtni kľúčom v bráne,
 lebo ak sa nás v noci zmocní,
už sa to neodstane.
Netvor je zver, od tvojich dvier
nemieni vôbec odísť,
rohami búši, v tvojej duši 
zaňuchal ďalšiu korisť.
Netvor je zver, zlý lucifer, 
má tesáky, čo môžu 
ti vnútro vyžrať nenápadne - 
veď neporušia kožu.



Kniha sa  začína v malej obyčajnej dedinke,kde sa narodia nie až tak obyčajné, identické dvojčatá. Vtedy sa pokojný život dedinčanov začne rýchlo meniť. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the beast is an animal
Začiatok sa mi veľmi páčil, kedže tá atmosféra tajomna,kedy cítite že niečo nie je v poriadku a že sa niečo stane, je pre mňa jednou z najlepších ciest ako zaujať čitateľa.Tak ma autorka dostala do deja veľmi rýchlo, čo je vždy pozitívom a motiváciou k pokračovaniu v čítaní.Trošku ma mrzelo že sa všetko udialo tak rýchlo, teda príbeh dvojičiek sa udial na pár stranách v úvode. Takisto počas knihy im autorka venovala málo času, čo by som v niektorých chvíľach možno privítala viac, ako príbeh Alys. Ich kapitoly sa vyskytovali len občas, a boli to skôr také krátke vsuvky,ktoré podľa môjho názoru nejak vážne neposúvali dej vpred, čo je škoda.

“There was just something about dead that was different from alive.” 

Súvisiaci obrázok
Alys bola pre mňa takou priemernou postavou - nenudila ma, ale ani sa mi nejak nedostala pod kožu. Prišlo mi že nemala nejakú výraznú osobnosť,čo bolo možno spôsobené práve tým prostredím v ktorom vyrastala a jej odlišnosťou od ostatných,ktorú neustále zakrývala. Práve na jej postave,jej pohľade na svet a myšlienkach, autorka dobre vykreslila kontrast osobnosti. To sa mi asi páčilo na Alys najviac, ukazovala, že aj obyčajní ľudia nie sú buď čisto dobrý, alebo len čisto zlý,predsa každý ma aj svoju temnú stránku, čo bolo aj ďalej ukázané  na ostatných postavách. Nestále bojovala so svojim vnútrom, čo ukazovalo jej snahu zapadnúť, aj keď dobre vedela že pre ňu je pripravené iné poslanie. Ostatné  detské postavy z jej dediny ma nejako nezaujali a ani mi nepríde že zohrávali nejakú výraznú rolu. Z hľadiska postáv boli zaujímavejší "ľudia od Jazera", ktorých príbeh však tiež nebol nejak rozvinutý. 

“She'd never met an adult who claimed to know so little about so much.” 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt medieval villageNa knihe sa mi páčilo že ma  prinútila sa zamýšľať nad rôznymi témami, ktoré boli v knihe vykreslené a ukazovali tu zlú (trošku stredovekú) stránku človeka, ktorú by sme mali zmeniť. Rozdelila by som to do 6 hlavných  celkov v ktorých autorka ukazovala absurdnosť chovania postáv.
  • Bosoráctvo a strach ľudí z neznámeho
  • Trest smrti a jeho krutosť + častá neoprávnenosť
  • Náboženstvo v tej stredovekej podobe
  • Pokrytectvo , protekcia a korupcia ľudí na "vysokých miestach"
  • Práca detí a využívanie slabších v ťažkých časoch
  • "Škatuľkovanie" ľudí- teda  súdenie ľudí za ich odlišnosť, pričom sa mnoho krát ukázalo že to čo je iné, neznamená že je zlé a nemôže im veľakrát pomôcť.
Dalo by sa toho popísať oveľa viac, ale to sú také základne témy ktoré som si uvedomovala počas čítania.


“It looked evil but It seemed good.” 

Celkovo by som knihu nehodnotila ako  "najstrašidelnejší duchársky príbehu tohto roku", možno tak pre mladších čitateľov, ale tak neviem. 
Ale...Tajomný? S úžasnou atmosférou? Rozprávkový?  Miestami trochu strašidelný?  Tak to už teda áno.Kniha by mi prišla ako kombinácia nejakého strašidelného príbehu ktorý sa rozpráva večer pri ohni a temnej rozprávky.K tomu všetkému by som pridala zaujímavé myšlienky a poukázanie na dôležité témy minulosti/súčastnosti.  Kedže ma trochu sklamali postavy a prišlo mi, že záver sa dal rozvinúť lepšie ( celý čas sa to točilo okolo Alys, ale prišlo mi že nakoniec nezohrala až tak veľkú rolu), knihu hodnotím 4  kačičkami ! 


Za recenzný výtlačok ďakujem veľmi pekne vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete kúpiť napr. TU


2 Komentáre

  1. Súhlasím, tiež ma mrzelo, že požieračky duší nedostali viac priestoru a že sa nenašiel nikto, kto by proti nim skúsil bojovať. Síce sa všetci báli, ale nešlo mi do hlavy, že by niekde nebol niekto koho by mohli zavolať na pomoc alebo tak. Príbeh bol zaujímavý, čakala som síce trošku niečo iné a súhlasím, že nesadne každému.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne...škoda že autorka nevyužila priestor ktorý si vytvorila pre ich postavy :/

      Odstrániť