Adam Silvera ~ Obaja na konci naozaj umrú

Názov: Na konci naozaj obaja umrú
Autor: Adam Silvera
Séria: -
Žáner: YA, contemporary
Počet strán: 344 strán
Hodnotenie na GR: 4.15*/43 049 hodnotení


Anotácia:
Mateo a Rufus žijú v alternatívnom svete, kde je možné predpovedať smrť. Obávaný telefonát ich zastihne absolútne nepripravených. Za normálnych okolností by sa Mateo a Rufus nikdy nestretli. Toto však nie sú normálne okolnosti a chalanom ostáva menej než dvadsaťštyri hodín života. Plachý Mateo je zdrvený. Nedokáže pomyslieť na to, že tu nechá vážne chorého otca a najlepšiu kamošku s malým bábätkom na krku. Rozhodne sa však, že aspoň tento posledný deň spraví niečo, aby si ho ľudia pamätali. Rufus je bitkár, ktorý už prišiel o celú rodinu a telefonát ho veľmi nezaskočí. No aj tak mu ostáva čo-to vybaviť, aby po sebe zanechal čo najmenší chaos. Hoci si to boja priznať, Mateo a Rufus sú vydesení a zarmútení, spoja sa však cez aplikáciu a čaká ich deň, ktorý si užijú naplno. Ani jeden z nich však nečakal, že sa na jeho konci jeden do druhého zamilujú.

"Možno sa narodíš do rodiny, ale vkráčaš do priateľstva. 
Niektoré, ako zistíš, musíš posunúť za seba, 
iné stoja za risk. 

Ako som už spomínala v mesačnom zhrnutí, knihy od Adama Silveru som plánovala čítať už veľmi dlhú dobu. O to viac som sa potešila, že sa slovenské CooBoo rozhodlo vydať túto knižku. V prvom momente chcem podotknúť, všimli ste si tú nádhernú obálku? Je prevzatá z originálu a musím uznať, grafici sa na nej veľmi vyhrali - tá smrtka  z ich tieňu? Fakt veľmi originálne premyslené.

"...príbehy môžu spraviť kohokoľvek nesmrteľného, 
ak sa nájde niekto ochotný počúvať."

Na konci naozaj obaja umrú. Príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, alternatívnom svete, kde ľudia v deň svojej smrti dostanú telefonát. A nedá sa s tým nič robiť, je to proste nevyvrátiteľný fakt - v ten deň zomrú. Je iba na nich, ako tento svoj posledný deň prežijú. Je mi jasné, čo Vás ako prvé napadne pri tomto popise - depresia. Nie je to ale tak. Táto kniha vôbec nie je depresívna, aspoň nie z veľkej časti. Hlavní hrdinovia, Mateo a Rufus sa s touto správou vyrovnávajú každý inak. Mateo je zúfalý, bojí sa opustiť svoj vlastný domov, nechce aby si preňho smrť prišla skôr, ako neskôr. Rufus, naopak je nebojácny a je odhodlaný poriadne prežiť svoj posledný deň so svojími kamarátmi. Bohužiaľ, človek mieni, osud mení a všetko nakoniec skončí inak.
Adam Silvera nie je novým autorom na Young Adult contemporary scéne ale napriek tomu je aj veľmi originálnym autorom a jeho knihy sa zakaždým líšia a sú veľmi svojské a originálne. Svoje postavy má prepracované, a hoci sa veľmi často zaoberá čoraz populárnejšou (ale aj nepopulárnejšou) LGBTQ komunitou, nie je to vyslovene tak, že toto je aspekt príbehu, ktorý ho má predať. Adamov príbeh má kopu iných stránok, ktorý mu robia oveľa lepšiu reklamu. Viem, že niektorým čitateľom už môže všade spomínaná táto téma liezť na nervy, keďže už skoro v každej knihe sa niečo také musí nachádzať, ale nebojte sa - vôbec to tu nie je niečo neprirodzené, práve naopak, celkom to tam sadlo a neprišlo mi to tam iba nasilo dať.
Ako som už spomínala, Na konci naozaj obaja umrú je kniha napísaná z dvoch pohľadov. Mateo a Rufus boli veľmi dobre prepracovaný hlavní hrdinovia, a aj keby som nečítala názvy kapitol a nevedela by som, z koho pohľadu čítam - vlastne by som to veľmi ľahko vedela rozoznať na základe toho, ako autor veľmi dobre a rozlišne napísal obe postavy.
Asi ani nestojí za spomenutie autorovho štýlu písania. Knihu som si mierne prelistovala už na bibliotéke tento rok, prečítala pár strán a už na základe toho som vedela, že sa od knihy určite nebudem vedieť odlepiť. Adam Silvera píše naozaj veľmi jednoducho a ľahko a takisto CooBoo vybralo aj dobrú prekladateľku, ktorá tento príbeh vôbec neskazila a nenarazila som na žiadne prekladateľské omyly (čiže určite chvála patrí aj editorom a ostatním ľuďom, ktorý sa podielali na tvorbe tejto knižky.

"Možno je lepšie prežiť všetko správne a 
byť šťastný na jeden deň ako prežiť celý život zle."

Adam Silvera vo svojom contemporary Young adult príbehu rozoberá veľmi ťažkú tému, umierania mladých ľudí. Rozhodne to nepatrí medzi jednoduché témy, ktorým sa autor môže venovať v knihe, ale rozhodne je to jedna z tých tém, o ktorých sa musí hovoriť. Autor príbeh nepodáva depresívne, ale naopak, snaží sa pozerať na túto tému ako-tak pozitívne a hlavne sa sústredí na posolstvo toho, aby sme prežili každý moment naplno. A presne to je dôležité posolstvo tejto knihy - prežiť každý jeden deň ako keby bol náš posledný.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. 
Knihu si môžete zakúpiť tu. 

2 Komentáre

  1. Súhlasím s tebou, znie to depresívne, ale vôbec to také nie je :) Mňa tento príbeh neskutočne očaril, dokážem si naň kedykoľvek spomenúť a je to zároveň krásny príbeh :) LGBTQ mi zvyčajne v knihách už vadí, ale tu mi to neprekážalo ani trochu :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Výborná recenze! Kniha mi doma leží už vážně dlouho - už bych si ji fakt měla přečíst :D
    Marky (Books are my life...)

    OdpovedaťOdstrániť