Neal Shusterman - Kosec


Kosec
Anotácia: Dvaja tínedžeri sa budú musieť naučiť „umeniu zabíjať" v mrazivej trilógii o cene za nesmrteľnosť. Vo svete budúcnosti už neexistujú vojny, choroby ani hlad – ľuďom sa podarilo zbaviť všetkého utrpenia a dokonca zvíťaziť aj nad smrťou. Jediní, kto má právo ukončiť niečí život, sú „kosci" – ich úlohou je zaistiť, že nedôjde k preľudneniu. Žatva, alebo pravidelné prerieďovanie populácie, so sebou nesie veľkú moc, no aj zodpovednosť, osamelosť a odriekanie. Citra a Rowan ešte ani nedosiahli plnoletosť, no boli vybraní, aby sa stali učňami poslov smrti – pritom ani jeden by si dobrovoľne túto cestu nezvolil. Najmä keď ich jediná chyba môže stáť život. Napriek rozdielnym povahám sa počas zdokonaľovania v smrtonosom remesle postupne zbližujú, ani dokonalý svet však nie je imúnny voči nevyspytateľnej ľudskej povahe, a tak ich zrada a intrigy z najvyšších kruhov čoskoro postavia proti sebe. Ten, čo v najťažšej skúške uspeje, prežije – a podpíše tým druhému rozsudok smrti.




"...ale jednoduchá pravda predsa ostáva : Ľudia musia umierať."

"Did I not instuct that box 5 was to be kept empty?!?!"...ya I don't know if I got that line right but yes...Táto kniha ma zaujala už dávnejšie, keď sa ešte nevedelo, že ju Slovart neskôr preloží. Počula som na ňu samé chvály, no neviem prečo, nejak som sa k nej nedostala až kým nevyšla aj u nás. To som si už bola istá, že ju prose musím mať. Tematika sveta, kde už nikto neumiera má zaujíma už riadne dlho, a tak som bol zvedavá ako sa s ňou autor vysporiada. A musím povedať, že to zvládol naozaj bravúrne. Tak dobrú knihu z budúcnosti som nečítala už riadne dlho.Dostávame sa do sveta, ktorý nám na prvý pohľad môže prísť od nášho riadne vzdialený. V prítomnosti je smrť prirodzenou súčasťou života a nesmrteľnosť nám príde vzdialená. Prvá vec, ktorá ma zaujímala bolo, že ako vyriešili otázku starnutia. Presnú odpoveď som nedostala, no pravdepodobne tomu napomáhajú nanboty a neskoršie "omladenie" vďaka ktorému sa ľudia dokážu omladiť aj o desiatky rokov. Teda zostávajú vo svojom tele, len je mladšie. Tak sa môže stať, že vaša mama alebo dokonca babka vyzerá mladšie než vy. A viete čo ma zarazilo najviac? Rok,od  ktorého ľudia prestali prirodzene umierať. 2042. Šialene nie? No najšialenejšie je, že reálne sa o tomto už diskutuje - je možné, že naša generácia sa fakt dožije niečoho podobného, aj keď vo vedeckých kruhoch sa to rieši skôr ako pokus o prenesenie "vedomia". Tak sa teda pozrime, ako to dopadlo v tejto knihe.


"Nie sme rovnaké bytosti, akými sme boli kedysi. Takže ak už nie sme ľudia, čo vlastne sme?"


Ak odhadujete, že sa niečo riadne pokazí, máte pravdu. Aj keď neexistuje žiadna vláda, iba Nimbus čo by mala byť nejaká umelá inteligencia, ktorá ako neskôr uvidíte, sa stará o chod celej spoločnosti, vďaka čomu už neexistujú žiadne choroby, chudoba, hlad, dokonca aj počasie je takmer dokonalé. No vďaka tomu, sa väčšina povolaní stáva zbytočnými, keďže už nemajú čo nové vynájsť, čo zlepšiť. Táto dokonalosť má však jednu chybu. Nedokáže zabrániť preľudneniu, ktoré je prirodzené pri takomto chode sveta. A tak to zostáva na ľudí-koscov. A viete ako to chodí, akí sú ľudia. Už prvá vec, ktorá poukazuje na to, že niečo bude zlé je to, že Kosec si môže vybrať, akým spôsobom skosí daného človeka. Áno, sú tu dané kvóty, ktoré nemôže prekročiť, aj pravidlá voči diskriminácii, no napriek tomu uvidíte, že ak chce niekto zabíjať pre potešenie, vždy si nájde cestu na ich obídenie.



"Ľudstvo je nevinné, ľudstvo je vinné a obe tvrdenia sú nepopierateľne pravdivé."



Súvisiaci obrázokCitra a Rowan sú obyčajní 16 roční ľudia, až po kým sa Kosec Faraday (každý kosec si vyberá meno podľa nejakého dôležitého vedca, osobnosti z minulosti) nerozhodne zobrať ich sa svojich učňov (brať 2 učňov je nezvyčajné, vždy je to len jeden). Ani jeden z nich spočiatku nemá záujem, a to je práve to čo Kosec v nich hľadá, niekoho kto si túto prácu nebude užívať, ale zostane ľudským. Spočiatku som si nejak nevedela nájsť k nim cestu, pretože aj keď Citra od začiatku bola úprimná a konala často až unáhlene, podľa toho ako to cíti, Rowan na druhú stranu bol uzavretou knihou. Kým trénovali pod Koscom Fradayom, ešte nebolo až tak vidno ich povahy, a to aký Kosec by z nich bol. Prvý zlom však nastal, keď ich postavia voči sebe - všimnú si, že u nich vzniká určitá náklonnosť, a tak padne rozhodnutie, že Koscom sa stane len ten lepší a jeho prvou úlohou bude zabiť toho druhého. Tu začnú naozaj zaujímave myšlienky v ich vnútri. Čo je skutočnou výhrou?


"Jeho cieľom je zachovať ľudstvo. Mojím je formovať ho."



Súvisiaci obrázokNo najzaujímavejšia časť začne, keď sa cesty Citry a Rowana rozdelia. Uvidíme vďaka tomu 3 rozličné spôsoby tréningu koscov. Kým Citra sa učí súcitu a vyrovnanosti, Rowan si prechádza najťažším, bezcitným tréningom,  ktorý ho naopak učí k užívaniu si zabíjania. To je časť knihy, kde sa pre mňa stal Rowan postavou, na ktorej časti som sa najviac tešila, pretože bol celý čas záhadou - do teraz neviem, čo si mám o ňom myslieť, no napriek tomu som si ho obľúbila najviac. Vidím tu obrovskú zmenu osobnosti, alebo skôr len odhalenie potenciálu, ktorý jeho postava má, a to ako mi prišiel nezaujímavý na začiatku, mi príde ako vzdialená minulosť. Celkovo postavy v tejto knihe sú geniálne. Neviem ako to autor spravil, no nenájde sa tam ani jeden človek, ktorý by ma nezaujímal, o ktorom by som nechcela vedieť viac. Úžasne bolo, že pred každou kapitolou, sa nachádza výpis z denníka kosca, ktorý sa venuje hlbokým myšlienkam a pomáha vám vcítiť sa do danej postavy, ktorú neskôr aj vďaka Citre a Rowanovi stretnete. A tak aj niekto, kto je proste postavou, ktorú celý čas odsudzujete, vám môže prísť najviac ľudský, aj keď možno v negatívnom zmysle.


"Bojím sa, čo bude s nami všetkými, ak kosci začnú mať radi to čo robia."


Citra jumps out of the interragation room window, falling to her death. She is rendered "Deadish" for three weeks until waking up.Koniec knihy naplnil moje očakávania, aj keď bol taký čakano-nečakaný. Napriek tomu ma autor dokázal aj prekvapiť, bola som zvedavá ako vyriešia to, kto z nich sa stane koscom a kto umrie. Prinieslo to taktiež veľký posun v už upadajúcej spoločnosti koscov a som naozaj zvedavá, ako toto celé dopadne. Mám pocit, že pokračovanie bude trochu viac politickejšie, plné intríg medzi nimi...no veď uvidíme. Isté je však, že Kosec patrí medzi najlepšie knihy, ktorý u nás v tomto roku vyšli, ak nie aj o najlepšiu, akú  som tento rok čítala. Nečkajte však knihu, na ktorú po prečítaní zabudnete. Kosec vás bude v myšlienkach sprevádzať ešte dlho, to mi verte. Ako inak, toto sú jasné 5 kačičky!




Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete zakúpiť napr. TU

0 Komentáre