Cecelia Ahern ~ Chybná

Názov: Chybná
Autorka: Cecelia Ahern
Séria: Chybná #1
Žáner: YA, Dystiopia
Počet strán: 320 strán
Hodnotenie na GR: 4,1*/17 565 hodnotení


Anotácia: 
Život Celestine Northovej nemal chybu. Bolo také ľahké byť dokonalou dcérou a sestrou, obľúbenou medzi spolužiakmi aj učiteľmi, priateľkou najžiadanejšieho chalana na škole. Stačilo však jedno rozhodnutie, ktorým porušila pravidlá, a odrazu jej hrozí strata slobody - ak ju dokonalá spoločnosť uzná Chybnou a vypáli jej na telo znamenie.

Cecelia Ahern vo svojom strhujúcom young adult debute prináša príbeh zo sveta, kde bezchybnosť je normou a jeden chybný krok vedie k zavrhnutiu a trestu. Príbeh, kde sa možno nie tak bezchybné sedemnásťročné dievča stane proti svojej vôli vyvrheľkou, no aj hrdinkou.

"Keď raz niečo uvidíš, už to nemôže byť nevidené. 
Keď raz niečo započuješ, už to nemôže byť nevypočuté."

Dystiopie si zažili svoju chvíľku slávy pred pár rokmi. Ale rozhodne nepovedali posledné slovo - a jasným dôkazom je aj Chybná od Cecelii Ahern, ktorá vyšla v origináli pred dvoma rokmi. Chybná je kniha od írskej autorky, ktorej vyšlo už niekoľko kníh, zväčša romantický a niektoré boli aj sfilmované - ako napr. Love, Rosie alebo P.S. I Love You. Tentokrát sa ale pustila do úplne iného žánru a to do dystiopie - ktorej sme sa dočkali aj v slovenčine. 

"Nikdy never človeku, ktorý si, 
bez pozvania, sadne za vrch stola."

Chybná sa odohráva v budúcnosti, kde ľudia žijú v spoločnosti s veľmi prísnými pravidlami. Všetko totižto musí byť dokonalé, bezchybné. A ktokoľvek spraví niečo, čo spoločnosť neakceptuje, bude označený za Chybného znamením, ktoré mu bude podľa spáchaného priestupku vypálené na istú časť tela. A Celestine bola dokonalá. Nikdy nijako nevybočila zo správneho, spoločnosti akceptovaného správania, chodila so synom sudcu, bola dokonalá žiačka a tak ďalej. Až do jedného dňa. Pre Celestine to bola obyčajná cesta domov autobusom, keď nastúpil chorý starý Chybný človek. A zákon hovorí jasne - Chybný môžu sedieť iba na určitých miestach v autobuse, a nezaslúžia si pomoc od ostatných. A Celestine sa rozhodla mu pomôcť - pomyslíte si, ľudské od nej? Lenže to spustilo celú lavínu udalostí. Celestine na vlastnej koži zisťuje, že ich zdanlivo dokonalý systém, očividne taký dokonalý nie je. A ani sama si to neuvedomuje, akých mocných nepriateľov si spravila. 
Naozaj, čakala som všeličo, ale nečakala som takto dokonalú, dobre prepracovanú dystiopiu. Postavy boli zaujímavé, celé sa to uberalo takým smerom, ako som naozaj nemala šancu očakávať a tým pádom ma neustále udržovala na špičkách s tým, že čo sa udeje ďalej. Autorka sa sústredila skôr na systém, ktorý tam existoval, a na to, ako proti tomu bojovala Celestine, ako sa k nej ľudia správali potom, čo bola označená za Chybnú. 
Toto nie je žiadna Divergencia od Veronicy Roth  a Celestine nie je žiadna Tris. Celestine sa nezaľúbila do prvého chlapca, ktorý sa pri nej objavil, takisto sa z mnoha problémov musela sama vyhrabať a sama sa pobiť s následkami svojich rozhodnutí. A to bolo tak osviežujúce v žánri dystiopii, že o to viac si ma Cecelia Ahern vo svojej knihe získala. 
Štýl písania je úžasný. Prepracovaný, ale zároveň sa čítal veľmi ľahko a bolo vidieť, že toto nie je prvá autorkina kniha. Bolo to priam cítiť aj z toho, ako všetko malo svoj čas, nič neuponáhľala a proste, bolo to mega super. 

"Moc. Všetko je iba o tom. 
Ľudia chcú peniaze alebo moc."

Cecelia Ahern vo svojej dvojdielnej sérii Chybná (Chybná, Perfektná) dokazuje, že ešte rozhodne nezaznelo posledné slovo v žánri dystiopii a stále tento žáner má nám čo-to ponúknuť. Chybná je rozhodne veľmi sľubný začiatok série, jeden z najlepších čo som čítala v tomto žánri, a rozhodne sa neviem dočkať pokračovania, ktoré by malo výjsť vo februári 2019. A neviem ako vy, ale ja si to rozhodne nenechám ujsť. 


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete zakúpiť tu. 

2 Komentáre

  1. Spočiatku som nevedela, čo od knihy očakávať a nakoniec som zostala milo prekvapená. V podstate mám podobný názor ako ty. Bolo to akčné, malo to myšlienku a hlavne Celestine bola veľmi sympatická postava :) Mne trošku ten systém sveta pripadal ako za vojny, ako sa zaochádzalo so Židmi.. :/ :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hej, presne tiež som začínala čítať s takými zmiešanými pocitmi a nakoniec som bola veľmi prekvapená :) rozhodne som veľmi zvedavá na Dokonalú a ako to celé skončí.
    Vidíš, napr. s tým som si to ani nespojila, ale teraz keď nad tým rozmýšľam, úplne to sedí :)
    Díky.

    OdpovedaťOdstrániť