Leigh Bardugo ~ Kráľovstvo podvodníkov


Názov: Kráľovstvo podvodníkov
Autorka: Leigh Bardugo
Séria: Vrania šestka #2
Žáner: Fantasy, YA
Počet strán: 560 strán
Hodnotenie na GR: 4.62*/83 783 hlasov


Anotácia: Kaz Brekker síce zvládol zdanlivo nesplniteľnú misiu, no doplatil na svoju achilovku a nenahraditeľný člen Zberby padol do pazúrov jeho protivníka. Podarí sa prefíkanému vodcovi bandy zosnovať ďalší diabolský plán? A najmä, dokáže táto nevyspytateľná partia vyvrheľov prekonať samých seba, aby odvrátili katastrofu, čo hrozí svetu, ktorý ich odvrhol? Pokračovanie dobrodružstiev Vranej šestky prináša poriadnu dávku akcie a napätia v príbehu plnom nepredvídateľných zvratov, zamotaných vzťahov a výnimočných osobností týchto sympatických antihrdinov.

Jesper nepokojne zabubnoval prstami po stehne. "Všimol si niekto, že nás celé mesto hľadá, je na nás naštvané alebo nás chce zabiť?" 
"A?" spýtal sa Kaz. 
"No, že zvyčajne je to len polovica." 

Kráľovstvo podvodníkov je posledná časť autorkinej druhej série v Grishaverse - aj keď na internete sa vyjadrila, že niekedy v budúcnosti napíše ešte tretí diel. A popravde, teším sa. Všetky postavy som si neskutočne zamilovala už vo Vranej šestke a o to viac som sa tešila, keď konečne vyšlo Kráľovstvo podvodníkov, ako sa do nej pustím (a trvalo mi to dva mesiace, lebo maturity). A vo výsledku som bola naozaj milo prekvapená - od knihy som mala veľké očakávania - ale Leigh ma aj tak dokázala prekvapiť a nesklamať. 

"Kam myslíte, že tie peniaze šli?" zopakoval. 
"Zbrane?" ozval sa Jesper.
"Lode?" skúsila Inej.
"Bomby?" navrhol Wylan. 
"Politické úplatky?" dodala Nina. Všetci sa pozreli na Matthiasa. "Teraz nám máš povedať, akí sme hrozní," zašepkala. 
Pokrčil plecami. "Všetko to znie ako rozumné možnosti." 


Kráľovstvo podvodníkov začína zhruba v tom momente, kde Vrania šestka končí. Dej teda pekne na seba plynulo nadväzuje a teda aj vďaka tomu mám ja ako čitateľ veľmi dobrý a komplexný pohľad na svet. Dej sa aj naďalej odohráva v Ketterdame aj keď tentokrát sa viac sústredíme na celé mesto než na iba jednu jeho časť. Kaz a jeho partia museli zmeniť úkryt a tak sa dostávame na opustený cintorín, aj keď je pravda, že tam veľa času vrámci deja netrávime.
Tak ako predchádzajúci diel, aj v tomto sa striedajú uhly pohľadov - a takisto sa dozvedáme niečo z minulosti aj tých postáv, ktoré nedostali taký priestor vo Vranej šestke - ako bol Jesper a Wylan hlavne. A doteraz nechápem, ako je možné, že sa mi vo Vranej šestke práve títo dvaja páčili najmenej - veď oni sú absolútne skvelí! Jesperove hlášky boli svetové a dokázal odľahčiť akúkoľvek situáciu, v ktorej sa nachádzali. Autorka tak ako v jednotke, tak aj tu, zvládla bravúrne vystihnúť osobnosť a charakter každého - každý bol svojský a nestalo sa, že by ste mali z dvoch postáv rovnaké pocity alebo by vám nebodaj splývali - že by boli tak podobné. 
Leigh Bardugo nestratila šmrnc ani v dejových zvratov - máte pocit, že už ste ju prekukli a už vás ničím neprekvapí a v hlave sa vám už odohráva čo sa stane a potom...čítate a čítate a Leigh si prichystala taký plottwist, že iba ostávate pozerať a nechápete kde sa to v nej berie. Nezáleží na tom, že je to skoro 600stranová kniha, aj tak vás vie neskutočne autorka prekvapiť. Koľkokrát som sa pristihla pri čítaní, že som ostala iba pozerať "doblba" a nechápala som, čo sa práve stalo. 
Bezpochyby aj práve kvôli týmto dejovým zvratom patrí Kráľovstvo podvodníkov k jedným z najlepších kníh, ktoré som tento rok prečítala. Ale nie je to jediný.
Ako som spomínala, postavy sú úplne úžasné - to, ako každý jeden z nich je vykreslený, že nie sú bezchybný a dokonalý...a to, že nie vždy sa im všetko podarí tak ako plánovali...to je práve to, čo túto knihu robí reálnejšou (aj keď sa nachádzame vo vymyslenom a fiktívnom svete). 
A ten koniec. Doteraz keď si naň spomeniem sa mi hrnú slzy do očí. Totižto, ten koniec bol súčasne tak dokonalý a tak smutný, že sa z neho neviem doteraz spamätať. Ale treba uznať Leigh, že to dobre vymyslela (ale to neznamená, že som s ním v pohode, alebo som ho akceptovala). Jedným z pozitív zostáva ale fakt, že s Ninou (tú jedinú autorka prezradila) sa stretneme aj v ďalšej sérii zo sveta Griši - a ja dovtedy musím prečítať určite Shadow and Bone a celú túto prvú sériu - keďže táto, v poradí už tretia, bude nadväzovať práve na túto prvú.
Leigh Bardugo píše skvelo, o tom niet pochýb. A hoci v angličtine (aspoň pre mňa) sa mi táto séria čítala veľmi ťažko, v slovenčine to išla jedna radosť - a ani som nevedela ako, v priebehu dvoch dní som mala knihu dočítanú. Čiže rozhodne ak stále váhate, či siahnuť po knihe v origináli alebo naopak v preklade, určite sa nemusíte báť siahnuť ani po preklade - Ivke sa preklad podaril tak ako pri jednotke a rozhodne som z celej knihy aj vďaka tak dobrému prekladu mala dobrý čitateľský zážitok.

"Viete čo je Van Eckov problém?"
"Ani štipka cti?" spýtal sa Matthias.
"Mizerný rodičovský prístup?" navrhla Nina. 
"Rednúce vlasy?" vložil sa Jesper. 

Kráľovstvo podvodníkov bolo presne také aké som čakala - a ešte lepšie. Kniha mala neskutočný spád, neskutočné tempo a keď ste sa začítali, bol problém sa od knihy odlepiť. A hoci Leigh už píše tretiu sériu v tomto fantasy svete, stále má čo ponúknuť a stále sú jej knihy skvelé - a neviem ako vy, ale ja sa už neskutočne teším na jej ďalšie knihy. 


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete zakúpiť napr. TU. 



0 Komentáre