Cassandra Clare - Pán tieňov

Pán tieňovAnotácia: Polnočná dáma je podľa mnohých čitateľov to najlepšie, čo Cassandra Clare doposiaľ napísala. Druhý diel série Tajomná temnota - Pán tieňov však dokázal pokoriť aj tento rekord!
Mladá tieňolovkyňa Emma Carstairsová pomstila smrť rodičov, no nedokáže nájsť pokoj v duši. Jej priateľstvo s Julianom Blackthornom totiž prerástlo v obojstrannú náklonnosť. No láska medzi parabataimi je zakázaná, lebo ohrozuje životy tieňolovcov. Mohla by od Juliana utiecť, ale Blackthornovcov ohrozujú nepriateľské sily na všetkých frontoch. Len oni totiž dokážu získať prastarú knihu čarov, po ktorej túžia hlavne féri. Na obzore však povstane nový nepriateľ: Pán tieňov - Nesílijský kráľ vyšle svojich najmocnejších bojovníkov, aby zahubili každého, komu prúdi v žilách blackthornovská krv, a získali knihu čarov. Julian objaví jediný spôsob, ako sa zachrániť. Lenže s takou cenou za prežitie nikto nerátal a splatiť ju bude treba krvou.


,,Taká je láska, syn tŕňov. Prijmeme aj ten najkrutejší úder, a keď po ňom krvácame, zašepkáme ďakujem."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt shadowhunters unseelie court
Presne pred rokom v júli som sa konečne dostala k Polnočnej dáme. Očakávania neboli veľmi  veľké, hovorila som si, že každý svet sa raz vyčerpá, no vedela som, že tomu musím dať šancu. No kniha ma prekvapila, bola som úplne ohorená a nemohla som sa dočkať pokračovania.  Keď však vyšiel Pán Tieňov, začali sa objavovať celkom zmiešané reakcie, tak som bola zvedavá, aký názor si na pokračovanie Tajomnej Temnoty spravím ja. No nemôžem si pomôcť, kniha ma oproti jednotke poriadne sklamala. Všetko to začalo naozaj super. Zo sveta Tieňolovcov, ma najviac lákali práve féri a ich svet, ktorý zatiaľ nemal až také veľké zastúpenie mimo tejto série. Dobre, mali sme teda možnosť vidieť Silíjsky dvor a ich kráľovnú, no kým neprišlo na túto sériu kde je jeden z pohľadov Markov, nevedeli sme toho veľa o Divokej honbe a hlave Nesilíjskom dvore, čo sa nám postupne odhalilo v tejto knihe vďaka spojeniu s Kieranom. Ak sa chcete pozrieť do sveta Férie, máte sa na čo tešiť práve na začiatku tejto knihy, čo bola pre mňa aj najlepšia časť vôbec. Krásne opisy,temná atmosféra, vypäté vzťahy. To bolo presne niečo, čo som od tejto knihy čakala, a tak som bolo naozaj navnadená na čítanie. Taktiež neskôr objavíte nove časti tohto sveta, o ktorých sme predtým ani nepočuli.


"Najväčším klamstvom všetkých férov podľa mňa je, že nikdy neklamú."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt livy ty and kit
Ďalšou silnou stránkou tejto knihy pre mňa bolo, že sme sa ocitli v mojom obľúbenom Inštitúte (hádajte ktorý :) ), a tak som mala nostalgické chvíľky pri čítaní. Myslím si, že bol naozaj dobrý nápad zmeniť trochu prostredie, lebo aj keď Emma, Julian, Christina a Mark neustále niekde behajú, Ty, Livy a  už aj Kit boli spočiatku len zavretí v Los Angeleskom inštitúte,ktorý ma už nejak nebavil, a tak som si v jednotke k ním až tak veľmi nevedela nájsť cestu, no povedzme si pravdu - Cassandra vie ako napísať postavy, ktoré si musíte zamilovať. Vďaka tomu dostali aj oni viac priestoru a konečne sme ich mohli spoznať a vidieť aj ich dobrodružstvá, takže  zmenu prostredia beriem ako veľké plus. Práve oni ma  z postáv najviac bavili v tejto knihe, celé to budovanie ich priateľstva bolo naozaj zlaté. Celkovo dej (aj keď veľa k nemu nemôžem povedať, lebo každá vec čo sa tu diala je vlastne spoiler)  po túto časť bol fakt super - cítila som z toho rovnaké "vibes" ako z jednotky + s trochu temnejším podtónom. No čím som čítala ďalej a ďalej, nič sa dokopy nedialo. Pozrite sa, táto kniha má v slovenčine 600 strán, čo nie je pre autorku nič nové, no napriek tomu, som mala pocit, že celú strednú časť by sme mohli v pohode vyškrtnúť. Mala som strašný problém sa znovu začítať, lebo deň na to som si už nepamätala nič dôležité o čom som čítala včera.  Stredná časť tejto knihy bolo doslova telenovela, kde sa riešilo len kto, čo s kým, a na skutočné problémy brali ohľad asi len mladší členovia rodiny Blackthornovcov.


"Máš bezcitné srdce"

V tejto knihe sa mi stalo niečo, čo som už dlho v knihe o Tieňolovcoch nezažila. Bolo kopu postáv, ktoré som spočiatku nemala rada, no neskôr som si ich obľúbila, no tu nastal opačný efekt, dokonca pri hlavnej postave. V celej tejto knihe Emma a Julian mi prišli spolu strašne otravní a ich časti sa mi čítali najhoršie. Chápem, zakázaná láska a to všetko, no bolo im venované toľko veľa času, že už som ani nemala chuť o nich vôbec čítať. No kým Emma je stále pre mňa najlepšia Cassandrina hlavná hrdinka, a ani toto mi ju nedokázalo pokaziť, Julian sa pre mňa stal ako keby úplne novou postavou. V jednotke, bol  (okrem Jema) jediný "milý typ" chlapca ktorého som si naozaj obľúbila, aj napriek jeho pokojnej povahe. No tu nastal obrat a z Juliana sa stal doslovne bezcitný človek, ktorý sa nestará o nič iné než o Emmu a svoju rodinu. A spravil by pre nich naozaj všetko, no v tom najhoršom slova zmysle. Nejaké slabé náznaky tam boli už v jednotke, no tu mi to prišlo tak nasilu, a fakt škoda, že mi ho to úplne pokazilo. Skôr sa mohla sústrediť na veci ako priateľstvo medzi Markom a Emmou, ktoré sa mi na začiatku veľmi páčilo, a taktiež znovu-vybudovaný bratský vzťah medzi Julianom a Markom, ktorý je tiež super.


"Možno v inom živote. Ty a ja."
Emma si oprela hlavu o posteľ. "V inom živote."
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mark kieran and cristina


Mark, Kieran a Christina. Hm takto...Mark je mojou najobľúbenejšou postavou tejto série, a to sa nezmení asi už nikdy. Jeho časti ma vždy  bavili, dokonca aj tu, aj keď preferujem jeho scény s Kieranom, ktorým som si nebola úplne istá v jednotke, no tu ma presvedčil o tom, že je naozaj zaujímavou postavou, a dúfam, že dostane ešte veľa priestoru v poslednej časti, lebo si to naozaj zaslúži. Christina je stále veľmi zlatá, mám ju z dievčat najradšej a vždy som rada keď sa vyskytnú jej scény a spomienky na Mexiko. Teda v celku, každého z nich mám osobitne rada, no ten trojuholník?polygamický vzťah? alebo čo sa tu postupne rysuje sa mi nejako nepáči (trochu mi to pripomína Willa, Tessu a Jema v inej verzii). Mark a Christina mali fakt pekný skôr kamarátsky vzťah, a príde mi škoda použiť tento potenciál na romantiku, ktorá pre mňa nejak nejde dokopy. Som fakt zvedavá čo s touto trojicou autorka vymyslí.Okrem už spomínaných, tu  konečne dostala trocha priestoru aj Dru, ktorá vyzerá naozaj zaujímavo a vyspelo na len 13 ročné dievča. Načrtla sa tu jej zápletka, ktorá môže ešte riadne zamiešať karty.  Podobne je to s Dianou, kde sa dozvieme odhalenie o jej minulosti, ktoré tiež bolo super a teším sa na ňu v trojke. Ďalej sa tu objavilo pomerne veľa postáv,ktoré už poznáme z minulých sérií - niektoré som čakala, iné ma zas prekvapili. 

"...na okamih znenávidel svojho otca, lebo zničil jeho schopnosť uveriť, že niekto je ochotný urobiť niečo za nič."

V závere knihy sa konečne začalo niečo diať, a bola to tá Cassandra ktorú poznáme pre jej nečakané situácie a napätie, ktoré vám nedovolí prestať čítať. Viac vám k tomu povedať nemôžem, no keď si to prečítate, hneď budete vedieť o čom hovorím. V konečnom dôsledku, ak by  kniha mala okolo 300 strán, bola by oveľa lepšia, pravdepodobne by to boli jasné 5* - len neviem či Cassandra  chcela natiahnuť čas, aby zvýšila napätie v závere, no na mňa to pôsobilo naopak. Tak dlho som knihu  nečítala asi nikdy, a kedže viem čoho všetkého je autorka schopná, toto bola asi jej najslabšia kniha. Áno, stálo je to však lepšie ako priemerná YA fantasy, a preto knihu hodnotím na 3,5 kačičiek a teším sa na záverečnú časť, ktorá už snáď nebude zbytočne natiahnutá.



Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete kúpiť napr. TU 

0 Komentáre