Jodi Picoult ~ Veľké maličkosti

Názov: Veľké maličkosti
Autorka: Jodi Picoult
Séria: -
Počet strán: 480
Hodnotenie na GR: 4,34*/135 738 hlasov


Anotácia: Ruth Jeffersonová je sestrička na pôrodníckom a novorodeneckom oddelení v Connecticute. S touto prácou má už vyše dvadsaťročné skúsenosti. Na jednej zo zmien začne s rutinnou prehliadkou novorodenca, keď za chrbtom začuje nervózny šepot rodičov. Chcú hovoriť s jej nadriadenou. Vysvitne, že si neželajú, aby sa ich dieťaťa dotýkala Afroameričanka. Nemocnica ich žiadosti vyhovie, no o deň neskôr, práve vo chvíli, keď pri ňom okrem Ruth nie je nikto iný, sa dieťatku zastaví srdce. Má poslúchnuť príkazy nadriadených, alebo zasiahnuť?
Pred resuscitáciou na moment zaváha, následkom čoho ju obvinia z ťažkého zločinu. Jej prípad prevezme belošská obhajkyňa Kennedy McQuarriová, ktorá má pre ňu nečakanú radu: ak chce súd vyhrať, nesmie na procese vyťahovať rasu. Ruth jej rada zaskočí, no snaží sa aj naďalej viesť normálny život, aby jej rodina – najmä syn v tínedžerskom veku – nepocítila následky toho, že sa jej prípad mení na mediálnu senzáciu. Spolu s rozbiehajúcim sa procesom si Ruth a Kennedy musia vybudovať vzájomnú dôveru a pochopiť, že to, čo sa celý život učili o druhých, ale aj o sebe, nemusí byť pravda.
 
Dospelosť je čiara v piesku.
V jednom bode sa skrátka ocitnete na druhej strane.

Prvé, trošku náročnejšie obdobie okolo maturít je za mnou, a ja sa konečne môžem pustiť do doháňania restov čo sa týka recenzii a článkov na blogu. A popravde, túto knihu som si aj tak trošku musela nechať uležať v hlave aby som ju dokázala celú spracovať. Jodi Picoult sa totiž nepustila do príbehu s najľahšou témou, a dokonca ho ani nejako prvoplánovo nespracovala ale je vidieť, že na knihe sa nadrela riadnu dobu. 

Uvedomila som si, že som sa dopustila vážnej chyby: predpokladala som, že spravodlivosť je spravodlivá, že porotcovia ma pokladajú za nevinnú, kým sa nepreukáže opak. Predsudky však fungujú presne opačne. Súdia človeka ešte skôr, ako sa predložia prvé dôkazy.

Veľké maličkosti sa na prvý pohľad zaoberajú témou, ktorá sa nás až tak netýka. Predsa len, rasová politika tu u nás, na našom malom Slovensku, nie je tak veľmi riešená a rozhodne určite nie tak, ako v Amerike. Ale aj napriek tomu si myslím, že si dokáže kniha získať svojich čitateľov aj u nás, na našom knižnom trhu.
Veľké maličkosti zachytáva príbeh sestričky Ruth, ktorá pracuje prakticky jej celý život na poste zdravotnej sestričky na pôrodníckom oddelení. Bezpochyby je jednou z najlepších sestričiek, ktoré tam pracujú. A aj napriek tomu dostane od nariadenie zákaz starať sa o novorodenca. Lenže, následne sa ocitne v situácii, kedy malému chlapcovi zlyhávajú životné funkcie a Ruth sa ocitne pred otázkou - poslúchnuť rozkaz nadriadenej alebo mu pomôže? Bohužiaľ, chlapec to neprežije a dostávame sa do kolobehu súdneho procesu, ktoré sledujú média a zrazu, Ruth ani nevie ako, každý v Amerike pozná jej meno.
Trošku som sa bála, že ma kniha nebude baviť alebo ma nebude tak úplne dokázať vtiahnuť do deja. Ale vďaka Jodi, sa toho báť nemusíte. Nesledujete totižto príbeh iba z perspektívy Ruth, ale hneď z viacerých uhlov pohľadu - či sa jedná ojej právničku Kennedy, alebo aj otca mŕtveho dieťaťa, Turka. A hoci som sa nestotožňovala so všetkými názormi prezentovanými v knihe, rozhodne vďaka týmto rozdielnymi uhlami pohľadov som dokázala príbeh pochopiť z každej perspektívy.
 Príbeh sa rozbieha pomaly, sledujeme každodenný život Ruth, jej rodinu, jej vzťahy so sestrou a matkou, medzi kamarátkami a kolegami...Ale takisto sa v priebehu knihy vraciame k situáciám z minulosti, kedy nám autorka podáva ucelený obraz Ruth, ako vyrastala, ako sa menila, čo ju formovalo...Najradšej som ale ja osobne mala kapitoly z pohľadu Kennedy, ktorá bola aj vtipná, ale zároveň bola geniálna právnička a vedela, čo robí...Chovala sa premyslene a častokrát uvažovala, či sa aj ona náhodou nechová rasisticky, aj keď si to neuvedomuje, a zamýšľa sa aj nad tým, v akom svete vychováva svoju dcéru a aký jej chce dať príklad do budúcnosti.
Aby som to zhrnula, Veľké maličkosti sú výnimočným dielom, pri ktorom si autorka dala dôraz na maličkosti a vystavala príbeh od najmenších detailov a aj práve vďaka tomu vo výsledku podala tak dobrý a vierohodný príbeh, ktorý Vás prinúti rozmýšľať nad tým, ako sa niekedy správame - aj keď si to neuvedomujeme a nemyslíme tým nič zlé.
 

Človek robí všetko, čo s dá, aby dosiahol svoj veľký cieľ.
Občas aj veci, ktoré idú na prvý pohľad proti všetkej logike.

Veľké maličkosti sú výnimočný príbeh, ktorý pri Vás zostane ešte nejakú dobu aj po dočítaní. A hoci sa úplne netýka nás, predsa len, ako som spomínala, táto téma nie je v našich končinách až tak aktuálna, aj tak mi tá kniha niečo po dočítaní dala, niečo, čo pri mne ostalo ešte dlho po dočítaní knihy.
Inak, čo sa týka filmového spracovania, tak Ruth by si mala zahrať Viola Davis a právničku Kennedy Julia Roberts - čo už samo o sebe svedčí o kvalite tohto filmového spracovania.

 
Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť tu.
 

0 Komentáre