S knihou okolo sveta #1 | Taliansko


Akosi sa nám s Barčou v hlave vynorilo hneď viacero nápadov na nové projekty, a tentokrát sme sa rozhodli venovať knihám z jednotlivých krajín sveta. Akosi, keď sme sa bavili o knihách, sme prišli na to, že sme veľa kníh čítali práve z Talianska a keďže máme obe slabosť pre túto krajinu, rozhodli sme sa, že práve táto krajina bude tá, ktorú v tomto príspevku si zoberieme ako prvú. 

Elena Ferrante - Geniálna priateľka



Anotácia: Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými.
Elena je pekná a svetlovlasá. Učí sa, snaží sa každému vyhovieť, splniť, čo sa od nej čaká. Rebelantská Lila je tmavá zlá, ale nesmierne bystrá… priam geniálna. Nebojí sa nikoho a ničoho. Zo školy však odchádza pomáhať otcovi a bratovi v obuvníckej dielni. Naopak, Elena, ktorú podporuje učiteľka, pokračuje v štúdiu na gymnáziu ako deti z bohatších rodín, ktorých rodičia si to môžu dovoliť.
Dievčatá sa menia navonok aj vo vnútri, ich cesty sa rozchádzajú a znovu krížia na pozadí živej, ale temnej a drsnej neapolskej štvrte. A tie cesty ich vedú k dospelosti. Detstvo nezostáva bez následkov, bez spomienok na túženie a utrpenie.
Geniálna priateľka je portrétom dvoch nezabudnuteľných dievčat, ktorý Elena Ferrante vykresľuje s vášňou a nehou až do dna ich duše. Je to fascinujúci román. Freska z hluku, obrazov a farieb, poodchýlené okno do druhého sveta, do inej doby. Nezabudnuteľný príbeh priateľstva.

Túto knihu som ešte nečítala, ale o to viac ma láka. Videla som prvý diel seriálu a práve aj ten ma presvedčil, že táto kniha rozhodne stojí za prečítanie. Tentokrát sa nachádzame v Talianskom Neapole, ale nie zrovna v súčasnosti ale koncom 50tich rokov minulého storočia. Častokrát si užívam práve príbehy, ktoré sa viac zameriavajú na kamarátstvo a prípadne zmeny v tomto kamarátstve počas rokov. A práve tieto dve hlavné hrdinku sú úplným opakom a vyzerá to byť o to viac zaujímavejšie. A teda, snáď do konca roka aspoň prvý diel prečítam. 


Jenna Evans Welch - Láska & gelato


Anátocia: Lina tráví prázdniny v Toskánsku, ale rozhodně nemá náladu na pláže nebo slavné památky. Je v Itálii jenom proto, že si máma před smrtí přála, aby poznala svého otce. Ale proč by měla poznat otce, který se za šestnáct let jejího života ani neukázal? Jediné, po čem Lina touží, je jet domů.
Pak se jí ale dostane do rukou deník, který si její máma vedla, když žila v Itálii. A Lina najednou objevuje magický svět tajných lásek, nádherného umění a skrytých pekáren. Svět, který ji okouzluje a vede k tomu, aby odhalila tajemství, které změní vše, co si Lina myslela o mámě, otci, a dokonce i sama o sobě. 
Mnozí lidé jezdí do Itálie jen kvůli lásce a zmrzlině, ale někdy tam objeví mnohem víc.

Túto knihu som čítala dávno pradávno, niekedy v roku 2016, ešte predtým ako vôbec vyšla v češtine. Bola to veľmi milá letná knižôčka, ktorú som si neskutočne užila a celá tá atmosféra Toskánska tento príbeh iba dobre dopĺňala a ja som si úplne tento príbeh užila. Proste keď hľadáte milú knižôčku na leto, toto je určite jedna, ktorá vás dokonale presenie do Talianska a máte pocit, ako keby ste sa tam reálne nachádzali - a jediné, čo vám chýba je tá gelato. 



Inkoust, kov a skloGwendolyn Clare - Inkoust, kov a sklo

Anotácia: Je možné napsat svět se špatným koncem? První díl steampunk-fantasy série

Když se propojí konkrétní člověk, konkrétní pero a konkrétní kniha, dokážou vytvářet zcela nové světy. Elsa z jednoho takového pochází. Její matka ho neustále mění a po jejím únosu Elsa musí vstoupit do reality. V alternativní viktoriánské Itálii potkává kromě tajemné skupiny vědců a vynálezců i krásného mechanika s tragickou minulostí. Podaří se jí vrátit svět do správných kolejí, nebo ji dříve najde nájemný vrah?

Tak toto je posledná kniha odohrávajúca sa v Taliansku, ktorú som čítala! Aj keď som čakala od nej trochu viac (hodnotenie nakoniec 3,5 kačičky), išlo o príjemné čítanie, ktoré si užívam najmä teraz v lete, keď nechcem čítať až príliš komplikované veci. Určite čo si treba pri nej všimnúť je, že autorka prišla s kopu originálnymi nápadmi, ako sú napríklad svety, ktoré vznikajú tak, že ich človek s určitými schopnosťami doslovne napíše. A samozrejme, aj tak som si tu najviac užila práve tu atmosféru môjho obľúbeného Talianska, tentoraz dokonca obohatenú o viktoriánsky steampunk, ktorý proste milujem.


André Aciman - Daj mi tvoje meno

Anotácia: Môže vás pártýždňový vzťah poznačiť na celý život? Čo ak v sedemnástich rokoch prežijete tú najintenzívnejšiu skúsenosť, ktorá sa už nikdy nezopakuje? Daj mi tvoje meno je strhujúcim príbehom lásky, ktorá vzplanie medzi 17-ročným Eliom a 24-ročným Oliverom, hosťom Elieho rodičov, počas jedného leta na slnečnej talianskej riviére. Obaja najskôr predstierajú ľahostajnosť, ale postupne ich čoraz viac pohlcuje vzájomná príťažlivosť – prerastajúca do posadnutosti aj strachu, fascinácie i túžby. Úprimná, nesentimentálna pocta ľudskej vášni od oceňovaného autora Andrého Acimana sa stala predlohou pre rovnomenný film, ktorý získal Oscara za adaptovaný scenár a bol nominovaný na Zlatý Glóbus vo viacerých kategóriách vrátane ocenenia za najlepší film roku 2017.

Neviem si predstaviť knihu, ktorá sa mi viac spája s Talianskom a hlavne teraz v letnom období. No ľudia, musím sa priznať, že túto knihu som ešte stále neprečítala. Možno je to aj tým, že film, ktorý vznikol podľa tejto predlohy, patrí medzi moje úplne najobľúbenejšie, a tak nejak chcem aby som si ho pamätala v tejto podobe. No určite sa raz chystám si ju prečítať. Čím ma teda tento príbeh tak dostal? Úplne najsilnejším prvkom, je atmosféra. Už od začiatku je vám jasné, že nejde o komerčný film, ale skôr taký alternatívny indie. To prostredie malého talianskeho mestečka, je proste dychberúce. Je to ako keby ste vošli do iného sveta. Inak presne v tej časti Talianska, kde to natáčali, som bola na necelé 2 týždne a je to jedna z mojich najobľúbenejších oblastí na svete ( Dokonca, vraj presne v tom čase ako som bola blízko tam natáčali! Čo som samozrejme vtedy nevedela). No nezaostáva ani príbeh letnej lásky, ktorý je  fakt reálny, ukazuje mladosť takú ako proste je. Krásna a rýchla, no niekedy naozaj smutná až divná.


Fiona Paul - Jed 


Anotácia:Tajemství mohou být mocná a smrtelně nebezpečná – jako jed.Cassandra Caravellová patří v renesančních Benátkách ke společenské elitě. Má všechno, co si jen dívka může přát: elegantní šaty, třpytivé klenoty, pozvánky na ty nejlepší večírky a hezkého bohatého snoubence. Touží však po něčem jiném. Od smrti svých rodičů se cítí jako v pasti, sama ve městě zbudovaném na mořské laguně, kde temný labyrint vodních kanálů šeptá o útěku.
Potom však Cassandra narazí na mrtvé tělo ženy s vyrytým krvavým X a je postupně vtažena do nebezpečného světa tajných společenství, kurtizán a zabijáků. Navíc zjistí, že se zamilovala do Falka, chudého malíře se svůdným úsměvem… a zvykem dostávat se do potíží.
Stále však zbývá vypátrat vraha mrtvé ženy. Najde ho Cassandra dřív, než najde on ji? A zůstane věrná svému snoubenci, nebo podlehne citům k Falkovi, které se jí začínají vymykat z kontroly?

Túto knihhu som čítala v 2015, čiže už pred 4 rokmi. A popravde, veľa si o tejto knihe nepamätám, akurát tak, že sa to odohrávalo v Benátkach a že som zbožňovala tú atmosféru Benátok. 


Karina Halle - Racing the Sun 

Anotácia: From the New York Times bestselling author of Where Sea Meets Sky comes a new adult novel about a young woman who becomes a nanny in Capri and falls for her charges’ bad-boy brother.
It’s time for twenty-four-year-old Amber MacLean to face the music. After a frivolous six months of backpacking through New Zealand, Australia, and Southeast Asia, she finds herself broke on the Mediterranean without enough money for a plane ticket home to California. There are worse places to be stuck than the gorgeous coastline of southern Italy, but the only job she manages to secure involves teaching English to two of the brattiest children she’s ever met.
It doesn’t help that the children are under the care of their brooding older brother, Italian ex-motorcycle racer Desiderio Larosa. Darkly handsome and oh-so-mysterious, Derio tests Amber’s patience and will at every turn—not to mention her hormones.
But when her position as teacher turns into one as full-time nanny at the crumbling old villa, Amber finds herself growing closer to the enigmatic recluse and soon has to choose between the safety of her life back in the States and the uncertainty of Derio’s closely guarded heart.

Toto bola tiež veľmi príjemná oddychovka odohrávajúca sa na Talianskom ostrove. Bolo to vtipné, dobre napísané a hoci bola druhá polovica slabšia, aj napriek tomu sa mi to veľmi páčilo a štýl, ktorým píše autorka je veľmi dobre čitateľný a ani neviem ako, ale veľmi rýchlo som mala túto knihu prečítanú. A čítala som aj pár iných kníh od autorky a určite sa aj na ďalšie chystám :) 


Taak a to by bol prvý článok do tejto rubriky. Čo na ňu hovoríte? Akej ďalšej krajine chcete aby sme sa v ďalšom článku venovali? 

5 Komentáre

  1. Super nápad na články. Ja rada cestujem (fňuk, nemám s kým), takže prirodzene aj rada spoznávam nové krajiny a cez knihy to skrátka vždy ide lepšie. Málo kníh, ktoré som čítala, sa odohrávali v Taliansku, teraz si asi spomeniem len na Sklenára z Murana alebo Vášeň, tuším sa dokonca obe odohrávali v Benátkach. (Snáď je moja rozložená pamäť lepšia, ako si pamätám. :D)
    Aké ďalšie krajiny? Možno Francúzsko alebo určite severské krajiny, o tých mám pocit, že sa o nich veľa nepíše (teda, ak nerátam severské krimi).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak o Francúzsku by som si ešte možno na nejaké spomenula, predsa len, Paríž ale severské krajiny, tak to by bola celkom pekná výzva nájsť knihy, ktoré sa tam odohrávajú :)

      Odstrániť
    2. Alebo potom mi ešte napadlo Škótsko alebo Írsko. :)

      Odstrániť
  2. Keď som našiel Dr. Johna, bol som v zúfalej potrebe priviesť svojho bývalého milenca späť. Nechal ma pre inú ženu. Stalo sa to tak rýchlo a vôbec som nemal v tejto situácii žiadne slovo. Po 4 rokoch ma už bez vysvetlenia vyhodil. Kontaktujem Dr.Johna cez jeho webovú stránku a on mi povedal, čo potrebujem urobiť predtým, než mi môže pomôcť a urobil som to, čo mi povedal, aby som po tom, čo mi poskytol to, čo chcel, odovzdal milostné kúzlo, ktoré nám pomôže dostať sa späť , Krátko po tom, čo urobil svoje kúzlo, môj priateľ začal ma znova písať a cítil sa hrozné pre to, čo mi práve dal. Povedal, že som bol najdôležitejšou osobou v jeho živote a teraz to vie. Presťahovali sme sa spolu a bol pre mňa otvorenejší ako predtým a potom začal so mnou tráviť viac času ako predtým. Odkedy mi Dr. John pomohol, môj partner je veľmi stabilný, verný a bližšie ku mne ako predtým. Veľmi odporúčam Dr. John každému, kto potrebuje pomoc. E-mail: drjohnsoco@gmail.com, Zavolajte mu alebo ho pridajte do služby WhatsApp prostredníctvom: +2348147766277

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tohle je skvělý nápad na článek, jsem zvědavá na další díly :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovedaťOdstrániť