Gwendolyn Clare - Inkoust, kov a sklo

Inkoust, kov a skloAnotácia: Je možné napsat svět se špatným koncem? První díl steampunk-fantasy série 
Když se propojí konkrétní člověk, konkrétní pero a konkrétní kniha, dokážou vytvářet zcela nové světy. Elsa z jednoho takového pochází. Její matka ho neustále mění a po jejím únosu Elsa musí vstoupit do reality. V alternativní viktoriánské Itálii potkává kromě tajemné skupiny vědců a vynálezců i krásného mechanika s tragickou minulostí. Podaří se jí vrátit svět do správných kolejí, nebo ji dříve najde nájemný vrah?

"Každý, kto zatoúži po moci, mě bude chtít pro sebe."



Táto kniha ma ihneď zaujala, keďže spája veľa zaujímavých nápadov dokopy. Milujem steampunk, fantasy, Taliansko a samozrejme knihy a písanie. Celý nápad tejto knihy je veľmi originálny a bola som zvedavá ako sa s tým autorka popasuje. Pre mňa išlo o pomerne neznámu knihu, nejak som nepočula som žeby sa o nej u nás hovorilo, no o to viac ma lákalo ju skúsiť, v poslednej dobe ma menej známe knihy dokázali  pozitívne prekvapiť. Ako to teda dopadlo tento krát?

 "Nikdo není rád sám."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt book tumblr oldKniha sa zo začiatku odohráva vo svete zvanom Veldana. Na prvý pohľad ide o pomerne jednoduchý svet, v ktorom ľudia žijú svoj nekomplikovaný život - ešte stále len objavujú prostredie v ktorom žijú. Čo je na ňom výnimočné je však to, že v skutočnosti, ide o svet, ktorý bol napísaný. Áno počujete dobre, celú túto krajinu napísal autor, ktorý ho celý vymyslel a priviedol do života pomocou knihy. Ľudia, ktorí takto dokážu písať svety (aj keď jediný úspešný pred tým než to zakázali je len Veldana) a rôzne iné veci (bohužiaľ, veľmi nám to nevysvetlil čo to všetko zahŕňa) sú súčasťou takzvaných pazzarellov - šialencov. Tí sa rozdeľujú na 3  skupiny - skriptologovia (tí čo píšu), mechanici a alchymisti. Potom je tu ešte jedna špeciálny typ - polyhistor, ktorý ovláda všetky 3 vedy. Títo ľudia sa vyskytujú všade vo svete, a tak sa stalo to, že sa "narodili" aj v napísanom svete - Veldane. Jednou z nich je aj naša hlavná postava - Elsa, ktorá to zdedila od jej mamy.


"Nekdy je předstírání jedinou ochranou před světem."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt pocket clock tumblrPríbeh začína tým, že Elsinu mamu unesú, a tak je nútená odísť zo svojho domova, do "skutočného sveta" aby sa jej podarilo zistiť čo sa jej stalo. Taktiež musí nájsť stratenú knihy Veldany, o ktorej ani nevie či ešte vôbec existuje. Tak sa ocitá sama, bez toho aby vedela či jej mama alebo svet ešte vôbec existujú v Taliansku, kde je miesto pre ľudí ako ona.  Tma sa zoznámi s Leom, Farazom a Porzia. Aj keď bola od mala vychovávaná tak, že sa má ľudí strániť a nemá im v každom prípade veriť, postupne sa predsa len pred nimi otvorí a zistí, že bez pomoci v cudzom svete fakt nemá šancu na úspech.Musím povedať, že sa mi naozaj páči nápad tejto knihy a to nad čím sa tu autorka zamýšľala. To vytvorenie nového sveta, ktorý je napísaný, no ako sa neskôr ukazuje, nie je o nič menej skutočný než ten pôvodný je fakt geniálne a vždy bolo zaujímavé sa o tom dovedať nové veci. Taktiež som si zamilovala to, že sa veľkú časť príbeh odohráva v Toskánsku, ktoré ma vždy tak veľmi lákalo.  Autorka sa k tomu ešte inšpirovala históriou Talianska, ktorá naozaj pekne zapadala do celého príbehu. Môžete tu objaviť aj prvky mytológie a stretnete sa s mnohými známymi menami vedcov, filozofov a podobne.

"Už nikdy nikomu neuvěřím."


Postavy sú milé, no bohužiaľ ma nejako nedostali. Dvoma hlavnými rozprávačmi sú Elsa a Leo. Elsa je už takou typickou uzatvorenou postavou, ktorá sa postupne otvára. No najviac ma bavili jej časti keď sa snažila pochopiť nás svet a ako funguje, pri tom bolo zopár naozaj dobrých myšlienok. K Leovi, čo ja viem, nebol zlý, určite aj zaujímavejšia postava než Elsa, no napriek tomu mám pocit , že takýchto chlapcov som v knihách už stretla mnoho. Podobne to bolo aj s ostatnými postavami, nejak ma nikto nezaujal natoľko, aby som sa o danú postavu naozaj zaujímala. A možno práve to je to, prečo ma celkovo kniha neohúrila, aj keď išlo o pohodové čítanie, ktoré som dokončila za pár hodín. Nečakajte teda nejaké epické fantasy, no ak hľadáte niečo na oddýchnutie (aj keď sa tu nájde aj dosť politiky a vedy), čo sa ľahko a rýchlo číta, táto kniha bude pre vás to pravé. Preto jej dávam 3,5 kačičky.


 Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť napr. TU 


4 Komentáre

  1. Mňa trošku sklamala... nápad bol skvelý, napísaný svet a to okolo... no sklamali ma postavy, celkový vývoj a predvídateľný koniec :/
    - Knižné Maniačky

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já si knihu chci přečíst, hlavně kvůli tomu steampunku, ale díky tvé recenzi budu svá očekávání raději držet na uzdě. :) Ale knížka má opravdu mimořádnou obálku, to jí musím nechat. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to nemaj haha, pohodové čítanie, no nič wau :)

      Odstrániť