Laini Taylor - Snílek Neznámy

Snílek NeznámýAnotácia : 1. díl fantasy série oceňované autorky a jeden z největších knižních hitů roku 2017 pro mládež

Sen si vybírá snílka, nikdy naopak. Sirotek a knihovník Lazlo se celý život bál, že si ho vybere nějaký obyčejný sen. Už odmala je navíc posedlý mytickým ztraceným městem Pláč. Ale na to, aby ho vyrazil hledat přes půl světa, je příliš zbabělý. A tak o městě hledá každou zmínku v knihách, dokud se mu nenaskytne příležitost vyrazit se skupinou legendárních válečníků. S nimi si může konečně splnit svůj sen… nebo o něj navždy přijít.


"Sen si vybíra snílka, nikdy naopak."



Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt strange the dreamer fanartKnihu od Laini som prvý krát čítala veľmi dávno, asi keď som mala približne 12 rokov a objavila som jej sériu Dcéra dymu a kostí. Už vtedy ma zaujal jej štýl písania a fantázia, ktorej mala na rozdávanie. Keď som sa dozvedela, že  vyjde táto nádherná kniha ( to spracovanie ľudia, fakt krása) , nemohla som odolať. A musím povedať, že autorka sa ešte zlepšila, a tak Snílek naplno splnil moje očakávania.

"Moje město ztratilo svět a samo se ztratilo světu."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt strange the dreamer fanartHneď na začiatku by som asi mala povedať, že ak ste človek ktorý miluje knihe s kopou akcie a neobľubuje veľmi dlhé opisy, asi vám táto kniha nesadne. No aj tak by som vám radila to skúsiť, pretože naozaj za to stojí. Nemám veľmi rada poéziu, no autorkin štýl písania sa inak ako poetický ani popísať nedá. Dlhé vetné konštrukcie s hlbokými opismi a myšlienkami. To je aj dôvod, prečo som sa do jej písania zamilovala, neviem ako to robí, no každú jej vetu si neskutočne užívam. Popravde, knihu som čítala naozaj dlho, no myslím si, že práve to je ten správny spôsob jej čítania. Príbeh sa tak so mnou ťahal dlhšiu dobu - kniha na mňa pôsobila ako pohladenie duše , jedným slovom bola proste krásna a hlboká, naozaj ako z iného sveta.



"Nádherného a plného příšer?"
"Všechny nejlepší příběhy jsou takové."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt lazlo strange fanartAk máte radi príbehy , rozprávky, mýty a báje, neviem si predstaviť lepšieho rozprávača ako Lazlo Neznámy. Ako už názov napovedá Lazlo ( autorku očividne zaujíma stredná Európa - najprv dej knihy v Prahe, teraz maďarské meno, snáď dostaneme aj slovenské zastúpenie haha) miluje snívanie - o živote, neznámych miestach, ľuďoch.  No väčšina jeho života sa odohráva v uzavretých miestnostiach ako je kláštor alebo knižnica. Veľa krát som sa ním vedela stotožniť, pretože autorka dosť vystihla aj moju vlastnú podstatu - na jeden strane je  Lazlo snílek s obrovskou fantáziu, ktorý miluje čítanie kníh a dokáže sa do nich ponoriť naplno, no na druhej strane, túži po dobrodružstve a spoznávaní nových miest. Preto mi bol už od začiatku veľmi sympatický, a nevedela som sa dočkať kedy už konečne sa dostane ku jeho snom a dobrodružstvám. A presne toho sa dočká, keď sa vydáva na cestu do sveta jeho milovaného príbehu o meste Pláč, ktoré stratilo meno. Tak sa ocitá vo víre tajomstiev, ktoré však ako väčšina hrdinov nenaháňa, ale necháva ich postupne plynúť počas celého deja knihy, kde dostávame odhalenia.


"Tady v Pláči jsme všichni detmi ve tme."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt lazlo strange fanartNo táto kniha nie je len príbehom Lazla a jeho sna, ako sa na začiatku môže zdať. Je to príbeh plný mágie, bohov, polobohov,  tajomných príšer ale hlavne ľudskosti samotnej. Počas knihy sa postupne k jeho rozprávaniu pridajú ďalšie pohľady, každý tak prinesie niečo nové do príbehu. Avšak druhou hlavnou postavou je Sarai, ktorá je práve jednou z najväčších záhad, aké Lazlo objaví.  Jej linka sa čítala veľmi dobre a bolo zaujímavé vidieť jej pohlaď na Pláč, ale hlavne na ľudí. Je typom postavy, ktorú dokážete pochopiť, a ktorý dokáže pochopiť aj vás, aj keď sa to môže spočiatku zdať nemožné. A tu prichádzame  do časti príbehu, ktorá už nie je len krásnym snom jedného snílka a opisom mesta, ktoré nikto nevidel. Ako to už u tejto autorky býva, dostanete plnú ranu minulosti, ktorá nesie príchuť sĺz, kostí a bolesti, no zároveň rozmanitosti a môžno až nádeje. Dostanete sa pred veľkú dilemu, pretože aj keď budete z časti chápať obe strany príbehu, zároveň ich môžete obe odsúdiť, no o čom by sen bez správnej výzvy.


"Dobří lidé dělají úplně stejné věci jako ti špatní, Lazlo. Jenom když je dělají, říkaji tomu spravedlnost."


Súvisiaci obrázokCelkovo, aj keď kniha nemala veľa akcie a napätia, dokáže vás naplno pohltiť jej rozprávaním, atmosférou a neskutočným príbehom. Všade som nachádzala hlboké myšlienky, ktoré sa ma ešte dlho držali, a pravdepodobne aj budú po dočítaní tejto knihy. Aj keď som vedela čo približne od autorky čakať, táto kniha bola tak zvláštna no zároveň nádherná, že prekonala všetky očakávania ktoré som od nej mohla mať. Keď sa nad tým zamyslím, nemám jej absolútne čo vytknúť, okrem tej "osudovej lásky", ktorá aj keď začala pekne, rýchlo prešla až do nereálnosti, ktorú až tak neobľubujem, aj keď sa pravdepodobne do až rozprávkového príbehu hodí. Toto nehovorím často, no naozaj plánujem čítať túto knihu zase, čo je u mňa pomerne výnimočné. Určite ju odporúčam skúsiť každému, ale najme ľudom, ktorý vedia upustiť uzdu fantázie a vychutnať si atmosféru, ktorú nikde inde nezažijete. Preto knihu hodnotím na 4,5 kačičky.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť napr. TU 

0 Komentáre