Nina LaCour ~ Všechno je v pohodě

Názov: Všechno je v pohodě
Autorka: Nina LaCour
Séria: -
Žáner: YA contemporary
Počet strán: 208 strán
Hodnotenie na GR: 3.98*/22 629 hlasov


Anotácia: 
Od té doby, co Marin nechala celý svůj předchozí život za sebou, nemluvila s nikým ze své minulosti. Nikdo, ani její nejlepší kamarádka Mabel, neví pravdu o tom, co se během několika posledních týdnů stalo. Dokonce i na univerzitě v New Yorku, tisíce kilometrů od domova v Kalifornii, stále touží po domově a snaží se překonat tragédii, která se stala. Nyní, během zimních prázdnin, když je v kampusu sama, přijíždí Mabel a Marin se musí vypořádat se vším, čím se tak dlouho trápila. 

"Problém s popieraním je, že keď príde pravda, 
tak na ňu nie si pripravený" 

Konečne som sa aj ja dočkala a dostal sa mi do ruky výtlačok Všechno je v pohode od Niny LaCour. Totižto, na túto knihu som mala zálusk už naozaj veľmi dlho a  keď som zistila, že kniha vychádza v Česku a na Slovensku, veľmi ma to potešilo. Popravde, poslednú dobu naozaj moc nečítam anotácie - a keď aj hej, tak jediné čo si z nich zapamätám je, že či danú knihu chcem čítať alebo nie. A presne taký prípad je aj Všechno je v pohode. Nepamätala som si o čom má kniha byť, ale to mi nejako nevadilo a možno aj vďaka tomu, že som presne nevedela čo mám čakať, som z knihy mala také pocity, aké som mala pri čítaní. 

"Bolo nám smutno za časami, ktoré ešte neskončili"

Nina LaCour je americká autorka, ktorá už od detstva zbožňovala knihy a dokonca pracovala aj vo viacerých knihkupectvách. A tá láska ku knihám bola veľmi očividná aj v samotnej knihe. 
Všechno je v pohode je naozaj veľmi kratučká kniha, ja som ju napr. prečítala za pár hodín, keďže nielenže je kratučká ale aj sa číta úžasne rýchlo. Do knihy som sa pustila a nemohla som ju vyslovene odložiť z ruky, tak ma dokázala vtiahnuť do deja a získať si ma. Chcela som toho o Marin vedieť viac a viac a to ma hnalo dopredu aj v čítaní. 
Nedá sa povedať, že by samotný príbeh bol nejaký výnimočný - práveže by som skôr povedala, že je výnimočný práve vo svojej obyčajnosti. Totižto, Marinin príbeh nie je vyslovene príbeh, ktorý Vám zmení celý svet. Nie je to ani príbeh plný akcie a vtipu, ktorý si okamžite zamiľujete. Nie, zamilujete  si ho práve preto, aké pocity vo Vás vyvolal. Ako o ňom stále premýšľate, aj keď je to už mesiac potom čo ste knihu dočítali. Ako určite viete, že sa ku knihe raz vrátite, lebo možno práve kvôli nej pochopíte niektorých ľudí a uvedomíte si, že každý sme nejaký a mali by sme sa snažiť byť trošku viac empatickejší a neporovnávať podľa nás všetkých - každý má svoju vlastnú psychiku a na každého rôzne životné útrapy vplývajú inak. A práve toto posolstvo, ktoré kniha vysiela so mňou zatriaslo tak riadne, ako už dlho nič.
Postava Marin bola veľmi uzavretá a nielen pred okolím  ale aj samou sebou, obozretná a bolo vidieť, že sa s niečim trápi ale nechce s tým ľudí otravovať a radšej bude trpieť sama, v tichosti a odstrčí aj tých pár ľudí, na ktorých jej naozaj záleží - len aby ich ešte viac nezranila. Naopak, za to Mabel bola presný opak Marin. Proste, takú kamarátku ako bola Mabel si zaslúži každý.
A ako, nechcem nič vyspoilerovať, preto iba tak okrajovo - nebolo to také, že by to všetko bolo postavené iba na jednej osobnosti a jednom romantickom vzťahu, o kolo ktorého by sa to všetko točilo. Nie, práveže išlo práve o to kamarátstvo Marin a Mabel a ako si ony dve nachádzali k sebe cestu aj po toľkých útrapách čím si prešli a po tom dlhom odľúčený.
Ešte mi to nedá sa nevyjadriť k tej dokonalej obálke - ktorá sa či už farebne alebo aj obsahovo dokonalo k príbehu hodila a vo svojej jednoduchosti je priam nádherná a rozhodne sa na ňu neviem vinadívať. A takisto, pri preklade som si nevšimla nejakých zádrhelov a ani gramatických chýb, ktoré by vyslovene do očí bili (ale to berte s miernou rezervou - až tak sa do českej gramatiky nevyznám). Proste, pre mňa naozaj dokonalá kniha, ktorá sa odohráva v nádhernom zimnom zasneženom New Yorku a hoci sa moc ďaleko od intráku hlavné postavy nedostanú, aj tak má tá celková atmosféra knihy veľmi pohltila.

"Dokážem to, pomyslela som si.
A potom: Ak aj nedokážem, tak musím." 

Musím povedať, Všechno je v pohode je kniha, na ktorú narazíte iba málokedy. Toľko emócii ktoré vo Vás zanechá je niečo neskutočné a rozhodne sa opláca po knihe siahnuť. Štýl, ktorým Nina LaCour napísala svoj príbeh je neskutočne dobre čitateľný a naplnený emóciami, že rozhodne Vás kniha nenechá chladnými počas čítania.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. 
Knihu si môžete zakúpiť na tomto odkaze. 
Kniha vychádza aj v slovenčine niekedy začiatkom budúceho roka. 

0 Komentáre