Bryn Greenwood ~ Všetko príšerné aj krásne

Názov: Všetko príšerné aj krásne 
Autorka: Bryn Greenwood(ová)
Séria: - 
Žáner: Contemporary
Počet strán: 392
Hodnotenie na GR:  4.13*/32 114 hlasov
Názor iných čitateľov: Sue | Knižné maniačky | Sima


Anotácia: Krásne romantický, silný, ale aj mierne provokatívny príbeh lásky medzi dvomi celkom rozdielnymi ľuďmi. Wavy je dcéra drogového dílera a psychicky nevyrovnanej, citovo labilnej ženy. Život ju naučil nedôverovať nikomu a ničomu, dokonca ani vlastným rodičom. Je uzavretá, radšej drží jazyk za zubami a už ako osemročná musí doma variť a starať sa o malého brata. Jediné potešenie nachádza v pozorovaní hviezd na poli pri dome, až raz pri tom nechtiac spôsobí nehodu – motorkár Kellen v snahe vyhnúť sa dievčatku takmer príde o život. Medzi tínedžerkou Wavy a obrovským potetovaným chlapom a, ako sa ukáže, bývalým kriminálnikom sa nečakane rýchlo vytvorí mocné puto. Pre Wavy je vzťah s Kellenom jediná krásna vec v brutálnom svete narkomanov a zhýralosti. Lenže čo je krásne pre ňu, je neprijateľné pre okolitý svet.

Rada som sa učila ako fungujú veci. 
Ako čisla spolu fungujú aby vysvetlili hviezdy. 
Ako molekuly tvoria svet. 
Všetko príšerné aj krásne,
 čo ľudia spravili za posledných dve tisíc rokov. 

O tejto knihe som prvýkrát počula práve na Goodreads (knižný portál, kde pridávate hodnotenia, recenzie kníh, rôzne 'poličky' si vytvárate...), kde skončila ako druhá v ich každoročných oceneniach, a už vtedy ma dosť lákala. Preto som sa veľmi potešila, že táto kniha vyšla už aj v slovenčine. 

Chcel som rozprávkový koniec pre Wavy, 
pretože, keby ona našla šťastie, 
bola by nádej aj pre mňa. 

Keď si pozriete Goodreads tejto knihy, možno Vás prekvapí, ako sa rôznia názory na túto knihu. Aj mňa to prekvapilo - ale to bolo ešte predtým než som sa do knihy pustila. Lebo ako-náhle začnete čítať, zachvíľu zistíte, prečo má kniha toľko rozličných názorov. A začnete to chápať.
Kniha Všetko príšerné aj krásne je totižto príbeh Wavy, ktorý sa tiahne na rozmedzí niekoľkých rokov. Je to príbeh, ktorý sa na nič nehrá - a krásne ukazuje, že svet nie je iba čiarny a biely, ale má veľa odtieňov šedej. Totižto, život Wavy nie je jednoduchý - ako sa už v anotácii dozviete, je to dcéra drogového dílera a nie zrovna najlepšej matky. A to sa na nej podpíše. Bolo vidieť, ako všetko má svoje následky - a hoci najskôr ničomu nechápete - prečo Wavy nerozpráva? Prečo sa tak správa? - postupne dostanete na všetky tieto otázky odpoveď - a možno si budete radšej želať aby ste to nevedeli.
Ale to nie je stále ten dôvod, prečo má kniha toľko rozličných názorov. Kdeže, ide totižto o Kellenom sa vytvorí akési priateľstvo a postupne si získa Wavinu dôveru. A nie len to.  A presne tu začne byť príbeh veľmi diskutabilný - lebo predsa len to čo sa deje je nesprávne. Aspoň tak to vníma svet. A áno, je to nesprávne vo veľa ohľadoch a rozhodne to ani táto kniha neakceptuje - lenže príbeh nie je o tom, ako sa starší chlap zamiloval do malého dievčatka. Fuj. To nie. Je to skôr o dôvere medzi nimi a ako konečne aj Wavy našla niekoho, o koho sa môže oprieť, kto ju ochraňuje a neubližuje jej. Lenže, veľa čitateľov sa zameralo práve na to ostatné a to dôležitejšie ignorujú. Tu totižto vôbec nejde o tú lásku medzi nimi. A to veľa ľudí nevidí. Ono, ťažko sa vyjadruje čo presne myslím, a najlepšie spravíte, ak knihu prečítate a vytvoríte si na ňu vlastný názor - bez toho, aby Vás niekto ovplyvnil.

Väčšinu dní som bola nemožná. Ako jednorožec. 


Bryn Greenwood má dobrý štýl písania. A čitateľný. A hoci má kniha skoro 400 strán, nezdá sa to tak. Totižto, nejde o to, že by ste príbeh prečítali rýchlo a hneď naňho zabudli. To vôbec nie. Dokáže
vás vtiahnuť do deja a všetko prežívate spolu s Wavy, všetky jej trápenia ale aj radosti. A ako keby aj vy spolu s ňou dospievate a meníte sa. Bolo úžasné sledovať práve zmenu Wavy z ustráchaného, malého dievčatka, ktoré sa bálo rozprávať v osobu, ktorá sa z nej stala - aj vďaka Kellanovi.
Príbeh je prezentovaný z viacerých uhlov pohľadu - a nie len Wavy a Kellen, ale napr. aj Amy, čo je sesternica Wavy...A vďaka tomu máme ako čitateľia objektívnejší pohľad na celý príbeh - a vieme sa naň pozrieť aj z viacerých uhlov pohľadu.
Jediná vec, čo mi je celkom ľúto je, že zmenili originálnu obálku. Lebo tá bola nádherná a veľmi sa hodila k príbehu - mala určitú symboliku, ktorá práve tej slovenskej obálke chýba. Ale inak sa im rozhodne podarila aj táto, aj keď na originál nemá.

Pán Arsenikos povedal, že keď poznáš súhvezdia, nikdy sa nestratíš. 
Vždy môžeš nájsť cestu domov. 

Aby som to zhrnula - kniha je super a hoci sa na ňu stretá množstvo rozličných názorov, nenechajte sa ovplyvniť a dajte knihu šancu - zaslúži si to. A možno Vás prekvapí, ako Vás samotný príbeh Wavy dostane. Veď predsa len, kniha neskončila len tak pre niečo druhá v oceneniach Goodreads - najväčšom celosvetovom knižnom portále.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu ikar. 
Knihu si môžete kúpiť napr. TU

4 Komentáre

  1. aj ja som sa po prečítaní anotácie zarazila, ale som rada, že som sa do knihy pustila a presne ako hovoríš nie je to vôbec o láske medzi Wavy a Kellanom .... tá kniha je v istých ohladoch tak neskutočne krutá, že som ju mala chuť odložiť, ale povedala som si nie, aj takéto zverstvá sa dejú na svete, isto vieš o čom hovorím a Kellan bol pre Wavy jediný svetlý bod v tej temnote, ktorú predstavoval svet ... ja som rada, že si mi knihu odporučila a absolútne zdieľam tvoj názor.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, ja som tiež rada, že sa ti páčila :) A rozhodne je kniha dosť krutá a tak

      Odstrániť
  2. Ani mne sa slovenská obálka vôbec nepáči! A v tomto občas pôsobím povrchne, ale zafungovalo to na mňa tak, že som po nej ani nesiahla... No keď je to super príbeh, tak si to možno prečítam :-)

    OdpovedaťOdstrániť