Patrick Ness ~ Niečo viac



Názov: Niečo viac
Autor: Patrick Ness
Séria: -
Žáner: YA
Počet strán: 320 
Hodnotenie na GR: 4,04*/27 865 hlasov
Názory iných čitateľov: Moon | Natalie | Knižné Maniačky



Anotácia: Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac...

"Nemali ste niekedy pocit, že musí existovať niečo viac?
Že kdesi tam, tesne mimo vášho dosahu sa nachádza
iný svet - len keby ste sa k nemu dostali..." 

Patrick Ness sa touto knihou pre mňa stal rozhodne jedným z mojich najobľúbenejších autorov. A prečítala by som si od neho asi aj ten nákupný zoznam. Lebo som si istá, že nikto by to nepodal tak originálne ako on. 

"Náhodné udalosti pospájame takým spôsobom, aby sme sa uspokoli vymysleným príbehom, aj keď je očividne nepravdivý. Klameme si, aby sme prežili. Inak by sme zošaleli." 


Pri mnohých autoroch si môžete všimnúť, že isté motívy sa v ich knihách opakujú. Stále píšu o tom istom svete, síce s inými záporákmi, ale prakticky to stále isté dokola. Postavy sú rovnaké, ako keby cez kopirák. Ale Patrick Ness je iný.
V každej jeho knihe je niečo iné a originálnejšie. Jeho postavy sú ako keby reálny ľudia, ktorých môžete stretnúť aj v každodenom živote. Nie sú ničím výnimoční a ani nie sú dokonalí. Sú to proste skutočný, ozajstný ľudia, ktorí majú svoje chyby. A inak to nebolo ani pri Niečo viac. 
Už by som si asi mala zvyknúť, že Patrick Ness ma vždy niečím prekvapí. A inak to nebolo ani tu. Príbeh začína smrťou hlavnej postavy. Lenže...neuberá sa to smerom na flashbacky - udalosti, ktoré ho k tomu doviedli. Nie, tak sa Patrick nerozhodol to napísať. Namiesto toho sa hlavná postava preberá. Na úplne inom mieste. Sám. Dezorientovaný. Mŕtvy? Živý? Netuší. A netušíme to ani my, čitatelia. 
Najlepšie na tom príbehu je, ako stále dokáže prekvapiť. Neviete nič, a nič vám nie je ani na zlatom podnose vysvetlené. Všetko sa postupne dozvedáte. A takisto to nie je o tom, že viete všetky detaily. Nie, tým nás autor zbytočne nezdržuje a proste sa dozvedáme iba tie naozaj dôležité udalosti. 


"Peklo, čo si urobíš sám pre seba, je stále peklo."

Príbeh začína monológom. Seth zisťuje kde je a hlavne kto vlastne je. Celá prvá časť je tým pádom pomalšia, nedeje sa tam prakticky žiadna akcia, ale stále je to dosť zaujímavé a vy proste chcete vedieť čo sa danej postave stalo...Chcete vedieť čo Setha doviedlo k smrti, prečo zomrel. Kapitoly, kde sa vraciame do minulosti sú len ako keby útržkami časti spomienok a nikdy sa všetko nedozvedáme. 
Zvyknem čítať knihy, ktoré sú písané z pohľadu dievčaťa. Lepšie sa mi potom do danej postavy vžíva. A keď sú knihy aj písané z oboch pohľadov, väčšinou to autorky nedokážu napísať tú chalanskú postavu uveriteľne. Trošku som sa obávala, aby to nebolo tak aj pri Sethovi (aj keď v predchádzajúcich knihách sa mi to tiež nepotvrdilo), ale nakoniec som bola milo prekvapená, lebo so Sethom, ako s hlavnou postavou som nemala žiaden problém. Uvedomuje si nereálnosť niektorých vecí a takisto sa nespolieha na to, že sa všetko vyrieši. A tiež nebere všetko s najväčším kľudom. Nie, sám je stratený a snaží sa nájsť spôsob ako by zistil kde je a čo sa vlastne deje. Nerobí vždy zrovna najlepšie rozhodnutia - ale aj to k životu patrí. 


"Ale dá sa zomrieť ešte pred smrťou?" 

Štýl písania Patricka Nessa nie je najjednoduchší a rozhodne by som jeho knihy nezaradila medzi knihy, ktoré zhltnete na jedno posedenie a už o týždeň nebude vedieť o čom boli. Táto kniha Vám proste ostane v hlave. Budete premýšľať nad niektorými myšlienkami a možno si aj vy nakoniec položíte otázku...Je naozaj niečo viac?


Ďakujem vydavateľstvu Slovart za recenzný výtlačok.
Niečo viac vychádza už 20. marca. Knihu si môžete predobjednať napr. TU
Takisto aj pripomínam besedu s Patrickom Nessom 30.marca o 18tej v Martinuse na Obchodnej ulici v Bratislave :). Viac informácii o besede TU

4 Komentáre

  1. Síce som sa veľmi nedozvedela, o čom je kniha, ale som tomu rada. Aspoň budem mať pri čítaní viac prekvapení. Len si ma uistila v tom, že ju naozaj chcem čítať.
    Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono som to naschval nechcela povedat lebo potom by si prisla o ten zazitok z citania :)

      Odstrániť
  2. Och zlato <3 máme úplne rovnaký názor ( a teraz už aj rovnaké quotes, lebo niekto bol lenivý si zobrať tie lepiace veci)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Moja ♥ :D Ty by si bezomňa bola stratená ♥♥

      Odstrániť