Maggie Stiefvater - Havraní kráľ

Havraní kráľ (Havraní cyklus 4)Anotácia: Záverečný diel strhujúcej série od najtalentovanejšej autorky tínedžerských kníh Maggie Stiefvater.

Sú to už roky, čo Gansey márne hľadá strateného waleského kráľa. Postupne sa k nemu na jeho nebezpečnej misii pridali ďalší: Ronan, ktorý dokáže privádzať veci zo snov. Adam, ktorý žije v ustavičnej lži. Noah žijúci len napoly. A Blue, čo verí, že jej je súdené zabiť Ganseyho. Napriek tomu sa púšťa s nevyspytateľnými Havraními chlapcami do záverečnej partie smrtiacej hry, v ktorej sny a nočné mory splývajú v jedno a najúprimnejšiu lásku od najťažšej straty nejde oddeliť. Ničomu mŕtvemu nemožno veriť. Nič živé nie je v bezpečí.

"Bol kráľ. A toto bol rok, keď mal zomrieť."



Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the raven king fan artPo dlhom čakaní je to tu. Záver jednej z mojich najobľúbenejších sérií vôbec. Na jednu stranu, som sa neskutočne tešila, čo si autorka pre nás pripravila v záverečnej knihe, no zároveň som nechcela aby to celé skončilo. A tak keď som videla, že kniha ma len necelých 400 strán, vedela som, že či chcem či nechcem, toto bude rýchle čítanie. Ako vždy, Maggie píše tak pútavo, že sa od čítania proste neviem odtrhnúť. Popravde, všeobecne sa bojím záverečných dielov. Nie len pre to, že niečo končí a už sa nedozviem viac o postavách, nedozviem sa odpovede na otázky,na  ktoré mi kniha neodpovie, ale najviac sa bojím práve toho, že sa záver proste nepodarí. Potom navždy spomínam na koniec, ktorý ma sklamal a často je to prvá vec, ktorá sa mi v hlave vynorí, keď si spomeniem na danú sériu. No musím povedať, že tu - ako vždy pri tejto sérií, boli moje obavy úplne zbytočné.



"Stromy v očiach, hviezdy v srdci."



Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt cabeswaterNa začiatku knihy som sa obávala, že si nebudem presne pamätať čo všetko sa udialo v predošlých 3 dieloch, no už prvé kapitoly vás okamžite vtiahnu do deja. Autorka postupne poukazuje na všetky dôležité udalosti, na ktoré by ste si mali spomenúť, a tak nebudete mať žiaden problém. Ak ste sa dostali až k tomuto záverečnému dielu, asi viete, že autorkin štýl je naozaj výnimočný. Žiadna klasická zápletka, žiadna nútená akcia, žiadne čítanie bez fantázie a veľkej predstavivosti.  Ako som už spomenula v predošlých recenziách - kniha plná snov, mágie a priateľstva, ktoré si dovolím povedať tromfne hociktorú YA partiu. Autorka však písala sériu dlho (myslím nejakých 9-10 rokov?), a tak aj u nej vidno posun. Kým prvý diel len jemne naznačoval zvláštnosti a magickú zápletku, tu sa už všetko prejavilo naplno. A fungovalo to užasne. No oproti prvým knihám tejto série, záverečná kniha je plná temnoty. Nehovorím, že sa to neprejavilo už aj skôr (najmä v tretej časti), no celková atmosféra tejto knihy už bola úplne inde. Žiadne pokojné útočište v Cabeswater. Celý čas čakáte, kedy sa všetko zrúti a kedy temnota a zlo pohltia celú Henriettu. A práve niečo také som čakala od tejto knihy, takže som bola s atmosférou nadmieru spokojná.


"Sú aj horšie osudy ako smrť."


Ďalšou zo zmien oproti začiatku, je to, že táto kniha je rozpovedaná z naozaj veľa pohľadov. Môže ich byť aj okolo 10. Doteraz som sa nerozhodla, či sa mi to páčilo, alebo nie. Potešilo ma, že som mala príležitosť vidieť do hlavy každému dôležitému pre dej, no zároveň ak bola nejaká super zaujímavá kapitola, po ktorej ste zostali v napätí a zrazu po nej nasledoval pohlaď niekoho, kto vám možno prišil menej dôležitý, pokúšalo ma to preskočiť pár častí. No som rada, že som to nespravila, pretože autorka si ma udržala už len jej krásnym spôsobom písania, a hlavne ako sa neskôr ukázalo, každý diel do seba nejako zapadá, aj keď sa vám to spočiatku môže zdať ako trochu nesúvislý zmätok. Musíte veriť, že všetko má svoj zmysel, a hlavne zvyknúť si na to, že odpovede nikdy nedostanete priamo -musíte ich hľadať, či už ide len malé drobnosti, alebo veľké tajomstvá.



"A čo potom? Čo ak ho nájdeš?"
"Nič viac nie je."


Súvisiaci obrázokNeverím, že to hovorím, ale z havranej skupinky mi bude chýbať naozaj každý. Dokonca aj Adam, ktorého som už od prvého dielu nemala rada, si našiel cestu k môjmu srdcu. Aj keď  dosť neskoro, ale predsa, a to mi pomohlo si knihu užiť oveľa viac. Som rada, že dostal práve takúto knižnú líniu, lebo táto cesta viedla nie len k jeho samotnému uvedomeniu a poznaniu, ale aj k mojej získanej náklonnosti k jeho postave. Nebudem vám tu zase písať o tom ako milujem Blue, Ganseyho a Ronana, ani ako som si obľúbila všetky tie šialené veštice z Fox Way 300. Len zase chcem vyzdvihnúť to úžasné priateľstvo, ktoré je asi najdôležitejšou časťou celej série. Priateľstvo ľudí, ktorí možno nemajú na prvý pohľad nič spoločné, no napriek tomu sa bezhranične milujú a podporujú. A asi to mi bude najviac chýbať na tejto sérií, ku ktorej sa určite ešte vrátim. A aký bol koniec? Neviem ako to presne popísať, budete si to proste musieť prečítať. Aj keď vás celá kniha určite trošku zmätie, ako som spomenula, veci začnú dávať z časti zmysel, malé náznaky, ktoré nám celú dobu autorka podsúvala. No zároveň, nie vždy dostanete priame odpovede, ako to u tejto autorky býva. Preto nemôžem inak, než dať 5 kačičiek. Aj keď nešlo o najlepší diel série, kniha splnila moje očakávania, no som naozaj smutná, že príbeh Havraních chlapcov a Blue je u konca. Bude mi to všetko chýbať, a tak dúfam, že autorka zostane pri písaní takýchto úžasných kníh, ktoré vás chytia za srdce, ale aj myseľ.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete zakúpiť napr. TU

0 Komentáre