Leigh Bardugo ~ Vrania šestka

Názov: Vrania šestka
Autorka: Leigh Bardugo
Séria: Vrania šestka #1
Žáner: Fantasy, YA
Počet strán: 488
Hodnotenie na GR: 4,46*/115 130 hlasov
Názory iných čitateľov: Keleka | Zet | Dany



Anotácia:
Šesť nebezpečných vyvrheľov. Jedna neuskutočniteľná úloha. 

Vrania šestka - to je šesť zúfalých a pokútnych indivíduí: trestanec (čo prahne po pomste), ostrostrelec (ktorý neodolá žiadnej stávke), zbeh (čo zutekal pred životom v luxuse jednej z najbohatších rodín), špiónka (známa ako Prízrak), lámačka (čo sa pretĺka spodinou sveta pomocou mágie) a zlodej (s darom vyviaznuť živý zovšadiaľ). 
Najali ich na pochybnú lúpež storočia. Ich úloha je celkom jednoduchá. Vlámať sa na Ľadový dvor a oslobodiť jedného väzňa. Až na to, že Ľadový dvor je nedobytná vojenská pevnosť, ktorú zatiaľ nikto, ale naozaj nikto nezdolal. Väzňom je známy vedec, ktorý dokáže šmahom ruky rozpútať magickú spúšť v celom známom svete. A členovia Vranej šestky musia prežiť dosť dlho, aby si vyzdvihli (a potom aj minuli) svoju nepredstaviteľnú finančnú odmenu. Vrania šestka je nezastaviteľná, ak sa len Kaz, Inej, Jesper, Nina, Matthias a Wylan nepozabíjajú navzájom skôr, než vstanú od stola. 
Leigh Bardugo vytvorila svojimi románmi z univerza Griša nezabudnuteľný a jedinečný svet, ktorý sa okamžite zaradil medzi najčítanejšie a najuctievanejšie svetové fantasy série ako Trón zo skla, Tieňolovecká sága, Selekcia. Toto je povinná YAzda pre všetkých fanúšikov fantasy!



"Tajomstvá nie sú ako mince.
Stratia na cene, keď ich premrháš."


Leigh Bardugo vo svojej dvojdielnej sérii Vrania šestka sa znovu vracia do sveta Gríš, ktorý môžeme poznať z jej predošlej sérii Shadow and Bone. A keď patríte náhodou k jedným z tých, čo tiež ešte túto sériu nestihli prečítať, tak ako ja, nebojte sa. Svet pochopíte a po pár stranách to už vôbec nebudete vnímať ako niečo iné.

"Keď ťa všetci pokladajú za príšeru,
nemusíš strácať s každou jednou príšernosťou čas."

Vrania šestka má netypický počet hlavných postáv, až šesť, pričom kapitoly sa striedajú z ich pohľadov. Čo musíte uznať, nie je najjednoduchšie napísať šesť charakterovo rozdielnych osobností a ešte sa aj udržať v ich charaktere počas celej knihy. Každá postava bola iná, každá mala svoju minulosť, ktorú sa nám autorka, miestami aj na úkor samotného deja, snažila predstaviť. Našťastie, drvivú väčšinu času autorka to zvládla bravúrne, a časti kde sa venovala minulosti tej-a-tej postavy neboli moc časté a hlavne neboli hneď za sebou. Postupne, ako sa prelúskavate touto 400stranovou knihou, spoznávate všetky postavy, ich minulosť a vzťahy, ktoré majú medzi sebou.
Možno ste už počuli prirovnanie tejto sérii k filmu Dannyho 11tka. A ja iba súhlasím. Totižto, ak sa Vám ten film páčil, je veľmi pravdepodobné, že sa Vám bude páčiť aj táto knižná séria. Vrania šestka sa točí okolo skupinky 6tich mladých ľudí, ktorí dostanú nesplniteľnú úlohu – krádež, z najstráženejšieho miesta v ich svete – z ľadového dvora.  Čo viac dodať k deju, aby som veľa neprezradila? Asi jednoducho to, že to autorka má všetko dokonale premyslené a má prichystaných hneď niekoľko és v rukáve, ktorými si pozornosť čitateľa bezproblémov udrží.



"Ako čo najľahšie niekomu ukradnete peňaženku?"
"Keď mu dám nôž pod krk?" skúsila Inej. 
"Zbraň o chrbát?" pridal sa Jesper. 
"Jed do pitia?" navrhla Nina.

Šesť hlavných postáv. A každá iná ako tá druhá. Kaz Brekker, akýsi šéf tejto našej malej skupinky ľudí, ktorý teda nemal najjednoduchšiu minulosť (ale povedzme si pravdu, ktorý z nich mal?), je úplne geniálna myseľ. Už chápem, prečo ho všetci tak ospevujú a zbožňujú. Totižto, jeho si zamilovať nie je žiaden problém. To, že bol zločinec, zlodej a vrah, to je iba taký detail. Nevyhnutnosť, ktorú robí aby prežil. A keď spoznáte všetko čo stálo za tým, aby sa dostal tam, kde teraz stojí, ešte viac ho pochopíte a ešte viac si ho zamilujete.
Inej Ghafa mi zo začiatku prišla veľmi nevýrazná ale zasa, bola úplne svojská, jej minulosť ju vyformovala a vďaka nej sa stala tým, čím je teraz. Bolo vidieť, ako veľmi dôveruje Kazovi a je mu vďačná, ba priam až zaviazaná.
Nina Zenik a Matthias Helvar boli ďalšie dve postavy, ku ktorým som si veľmi rýchlo vytvorila vzťah a začala im fandiť. Bolo hneď od začiatku vidieť, že oni dvaja majú spolu ako takú minulosť, ale čitateľ sa iba postupne všetko dozvedá, a koľkokrát iba z jedného uhľa pohľadu, čiže na samotnú a konečnú pravdu sa načaká. Vďaka tomu je pri čítaní v neustálom napätí a nevie sa od knihy odlepiť.
Jesper Fahey a Wylan Van Eck, k ním som si akosi najdlhšie hľadala cestu. Totižto, kapitoly, ktoré by boli z ich pohľadu vyrozprávané bolo málo. Málinko, oproti ostatným štyrom. Ale aj napriek tomu som si ich nakoniec veľmi obľúbila a dokázala sa do nich vcítiť.

"Na Ľadový dvor pricupitali ako krysy. 
Či už prežijú, alebo nie, von vyjdú ako armáda."

Štýl písania Leigh Bardugo je trošku náročnejší, a ja sama osobne som s ním mala menší problém, keď som skúšala knihu čítať v angličtine. Ale, našťastie sa aj Slovart túto úžasnú sériu, na ktorú počuť samú chválu, rozhodol vydať a ja som sa tiež mohla pridať k nadšeným čitateľom tejto série. 
Ivka, ktorá robila preklad to zvládla bravúrne, a nemala som z jej prekladu nejaký silený pocit, kniha sa mi čítala dobre a ja sa už neviem dočkať pokračovania. Slovart, ako vôbec nie je výnimkou, zvládol úžasne aj obálku knihy a samotné prevedenie knihy – a to hlavne , že hoci je kniha paperback, je to veľmi kvalitný paperback, ktorého chrbát, ak si dáte aspoň trošku pozor- sa vám rozhodne nezlomí – a kniha bude aj naďalej vyzerať nádherne na poličke. Pridajte k tomu že strany sú čierne zvonka, a kniha je neopísateľne nádherné. A vďaka samotnému faktu, že sa jedná o paperback – tak aj cena je veľmi primeraná a vy si môžete hneď knihu objednať.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť napr. TU


8 Komentáre

  1. Knihu mám rozhodne na svojom zozname a dúfam, že sa mi ju podarí nájsť pod vianočným stromčekom :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zapoj sa aj do našej súťaže a nikdy nevieš, kedy sa na teba šťastie usmeje :P :D
      A hej, kniha je skvelá, čiže určite ti ju odporúčam :)

      Odstrániť
  2. Aaaw, ďakujem, som rada, že sa pri čítaní páčilo :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Na knížku čtu strašně kladné recenze, ale nějak mě neláká, i když ten tmavý ořez vypadá perfektně :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež dosť dlho váhala ale nakoniec som skúsila a sama som neverila, ako sa mi kniha vo výsledku páčila :) Ale možno potrebuješ iba čas, aby si ako keby na tú knihu dozrela :D v správnom čase ju možno budeš chcieť čítať :) A aj keby nie, veď...nie každému sa musí páčiť a lákať ho všetko :)

      Odstrániť
  4. Skoro som spadla s postele, keď som tam uvidela svoje meno (alebo teda jeho havajskú skomoleninu) ♥ ďakujem kočky! Teda, bola to parádna recenzia, krásne zakončenie vášho týždňa s knihou :) Myslím, že ste už museli nalákať všetkých, ktorí po tejto knihe neskočili hneď od začiatku. A to je len dobré, pretože táto kniha je neskutočná pecka ♥!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O to nám išlo, nalákať čo najviac ľudí a trošku odprezentovať túto knihu :)
      A ďakujem(e) :)

      Odstrániť