Gayle Forman ~ Iba jeden deň

Názov: Iba jeden deň
Autorka: Gayle Forman
Séria: Iba jeden deň #1
Žáner: YA, Romance
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 344
Hodnotenie na Goodreads: 4,08*/22 531
Názory iných čitateľov: Smiley | Freckles | Madžgy


Anotácia: Keď čerstvá maturantka Allyson, dievča z dobrej americkej rodiny, stretne počas výletu do Európy na netradičnom pouličnom predstavení Shakespearovej hry Večer trojkráľový bezstarostného holandského herca Willema, poriadne to medzi nimi zaiskrí. A keď ich osud znovu zvedie dohromady, Allyson urobí niečo nečakané a úplne bláznivé: zmení svoje cestovné plány a vyberie sa s Willemom do Paríža. Po jedinom spoločne strávenom dni a noci sa iskra rozhorí a horí jasným plameňom...až kým sa Allyson nezobudí a zdesená nezistí, že Willem je preč a s ním nielen jej drahé hodinky, ale aj sny o veľkej láske.
Za jediný deň sa Allysonin život prevráti naruby. Pred ňou je rok sebaobjavovania - ako poslušná dcéra podľa priania rodičov nastúpi na vysokú školu a pripravuje sa na budúce povolanie. Plná nezodpovedaných otázok a pochybností sa počas prázdnin vydá na cestu po odpovede -  a to rovno do Paríža. Uniká pred životom plným obmedzení, aby našla skutočnú vášeň, a možno dokonca aj pravú lásku. Veď tak nejako to písal aj sám Shakespeare, nie? 




Čo ak skutočná otázka neznie či byť, ale ako byť?


Takto to poviem, štýl Gayle som si zamilovala už pri Ak zostanem a aj následne pri pokračovaní Where she  went. Odvtedy som vedela, že sa musím nejako dostať proste k Iba jeden deň ale, nenašla som na to čas - a oveľa dôležitejšie - peniaze. Ale jedného krásneho dňa som zavítala do kníhkupectva s 20€ v peňaženke (už mi bolo jasné, že ak odídem odtiaľ čo i len s 1€ budem rada) a nakoniec som sa rozhodovala medzi Iba jeden deň a S láskou Rosie. Nakoniec som si teda zobrala Iba jeden deň  a o pár hodín som sa dala do čítania. A tak som nakoniec o 11tej v noci po celom dni čítania túto knihu dokončila, a chystám sa na pokračovanie, ktoré mám rovno pri sebe, ale najskôr som si povedala, že by bolo dobré napísať najskôr recenziu bez zmiešaných pocitov z Iba jeden rok.

C'est courageux d'aller dans l'inconnu 
Je odvážne vybrať sa do neznáma 

No, dosť bolo omáčok. Kniha je rozdelená na dve časti - Iba jeden deň a Iba jeden rok. Iba jeden deň - je prakticky ako sa dostala do Paríža, ako stretla Willema...a čo sa stalo v Paríži? Nechcem rozpisovať dej, tak sa na to pozriem trochu inak. Sama som bola v Paríži, a dala by som čokoľvek, aby som tam mohla stráviť taký deň, ako Lulu. Navštívením najznámejších pamiatok sa mesto nespozná. Preto sa mi páčil spôsob spoznávania Parížu ako to oni spravili - prechádzali rôzne štvrte, uličky, parky...Kniha je dôkazom, že niekedy stačí na to, aby si niekoho spoznal, do niekoho sa zamiloval, aby ti ten niekto zmenil tvoj život na nespoznanie iba jeden, jediný, deň.
Druhou časťou je Iba jeden rok.  Niektorý ľudia, ako som čítala rôzne recenzie na GR, tak tvrdili, že sa im táto časť nepáčila a prišla im nudná. Ale, podľa mňa to bolo perfektné tak, ako to bolo. Lebo, niekedy je jeden deň výnimočný, zmení ti život, ale potom nasledujú dni, týždne, mesiace všedné, ktoré už nezmenia tvoj život ako ten deň, ale predsa sú dôležité v nájdení samej seba. Preto sa mi páčilo, ako  na 100niečo stranách opísala jeden deň, a potom zhruba na rovnakom počte jeden rok. Vybrala dôležité okamihy Alyssoninho života, a myslím, že tie ostatné omáčky by boli zbytočné. Veď koho zaujíma, koľko mala dní keď išla iba do školy na prednášky, učila sa, išla spať? No popravde, mňa nie.

Narodíme sa v jeden deň. Zomrieme v jeden deň. Môžeme sa zmeniť v jeden deň. Môžeme sa zamilovať za jeden deň. Čokoľvek sa môže stať za jeden deň. 


Alysson je obyčajné dievča, ktoré netuší kým je. Teda, myslela si, že to vie, kým nestretla tajomného Willema. Alysson je zodpodná dcéra, ktorá počúva rodičov, neodvráva, proste snaží sa byť perfektnou. Lenže, niekto nie je perfektný, nie? Po maturite odchádza na výlet, ktorý jej naplánovali rodičia, po Európe. Preto je aj sama prekvapená, keď po stretnutí záhadného Willema s ním odchádza na jeden deň do Paríža. Po návrate domov začína veľké objavovanie samej seba, a no, každý zistí sám po prečítaní, či sa jej to nakoniec podarilo.
Willem  je Holanďan. To mi stačilo aby som si ho zamilovala (ak sledujete náš blog, viete, že Amsterdam zbožňujem). No, a takisto herec, cestovateľ, Holanďan a dalo by sa vymenovať niekoľko iných slov na jeho opis. Ale, čo je naozaj dôležité a čo som si na ňom zamilovala najviac dokonca viac ako fakt, že je Holanďan  je, že sa správa impulzívne a takýmto spôsobom už precestoval väčšinu Európy, za čo ho fakt obdivujem.
Do koži Allyson som nemala problém sa vžiť a všetko s ňou prežívať, čo sa popravde, pri väčšine hlavných hrdinkách nestáva. Prežívala som s ňou jeden deň v Paríži, aj nasledujúci rok, proste jednoducho povedané, všetko čo zažila.

Ukázal mi, ako sa stratiť a potom 
som ja sama sebe ukázala ako sa nájsť

Môj názor:  Príjemná oddychovka no dobre, ja som z nej bola miestami na nervy, ktorá, pobaví, ale aj trochu rozosmutní. Navštívite rôzne mestá, štáty a možno sa aj pridajú na váš vlastný zoznam miest, ktoré chcete navštíviť. A možno, ste niektoré miesta už navštívili (ako ja napríklad Paríž a Amsterdam) a  si ich vďaka tejto knihe zamilujete ešte viac. Okrem cestovania a dokonalosti príbehu sa ešte zamyslíte nad vzťahmi medzi rodičia-dieťa priateľmi, a možno si uvedomíte, že by ste nemali veci robiť aby boli všetci ostatní okolo vás šťastní, ak to nerobí vás šťastnými.



2 Komentáre

  1. Akorát čítam druhý diel a musím povedať, že to je pekné vidieť príbeh aj z druhej strany :) Každopádne jednotka je vážne super :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja mám rozčítaný druhý diel :) A zatiaľ sa mi to páči rovnako :)

      Odstrániť